زمانی که به قصد خرید یک ماسک به داروخانه مراجعه می‌کنید یکی از راه‌های تشخیص این محصول با کیفیت وجود لایه ملت بلون می‌باشد. بنابراین یکی از مهمترین اجزای ساخت یک ماسک و روپوش‌های پزشکی پارچه های ملت بلون می‌باشد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با معرفی این پارچه، کاربرد، نحوه تولید صحبت کنیم. در این مطلب کاربردی از شهر اسپان با ما همراه باشید.

به نظر شما به چه پارچه ای ملت بلون می‌گویند؟

پارچه ملت بلون و یا پارچه بدون بافت تشکیل شده از فیلامنت‌های منقطع به ضخامت یک تا پنج نانومتر می‌باشد. این ویژگی کمک می‌کند تا ماسک‌ و روپوش‌های پزشکی در برابر مایعات و از همه مهم‌تر میکروارگانیسم‌ها مقاوم باشند. این لایه در عین حال که هوا را به خوبی عبور می‌دهد سد بسیار مقاومی است در برابر میکروب‌ها و حتی ذرات نانومتری. بنابراین مصرف‌کنندگان با استفاده از این ماسک‌ها که دارای پارچه ملت بلون هستند به راحتی می‌توانند هوای تمیز وارد مجرای تنفسی خود کنند. بنابراین پارچه ملت بلون جزئی از خانواده پارچه های بدون بافت مثل اسپان باند می‌باشد که نقش فیلتر را در ماسک بر عهده دارد.

 

در چه مواردی از ملت بلون استفاده می‌شود؟

ملت بلون نوعی سیستم منحصر به فردی است چرا که فرایند تولید فیبر‌های نازک تصفیه‌کننده آن را از سایر پارچه های بدون بافت متمایز کرده است. این ویژگی‌ محصولات و خدمات بسیار زیادی به بازار ارائه کرده است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

 

۱. استفاده از ملت بلون در بازار الکترونیک

دو کاربرد بسیار مهم meltblown در حوزه‌ی الکترونیک تهیه‌ی فیبرهای خطی موجود در دیسک‌های فلاپی کامپیوتر می‌باشد. کاربرد بسیار مهم دیگر به عنوان عامل جداکننده باتری در عایق خازن نقش دارد.

 

۲. تولید چسب به کمک پارچه بدون بافت

ویژگی مخصوص فرایند meltblown باعث شده در ساخت هر ماده‌ی ترموپلاستیکی بتوان از آن بهره گرفت. به کمک فرآیندها و فرمولاسیون خاص ملت بلون می‌توان درنهایت به یک شبکه چسبنده یکنواختی دسترسی پیدا کرد.

 

۳. عامل تصفیه‌کننده

این کاربرد به یکی از بزرگترین تقاضای روز دنیا تبدیل شده است. همان‌طور که در مقدمه اشاره شد از این ویژگی در ماسک‌های جراحی و سه بعدی می‌توان بهره گرفت. جالب است بدانید که در فیلتر‌های اتاق تمیز هم این پارچه های ملت بلون ایفای نقش می‌کنند.

 

۴. نقش پارچه ملت بلون در محصولات پزشکی

بعد از بازار بزرگ متقاضیان کاربرد تصفیه، ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی تولیدات پزشکی به کمک پارچه های بدون بافت طرفداران بسیار زیادی دارد. محصولات بسیار پر اهمیت در حوزه‌ی پزشکی استفاده از پارچه ملت بلون در لباس‌های یکبار مصرف و استرلیزه جراحی است. همچنین از meltblown به عنوان یک عامل محافظتی برای روی تخت‌های بیمارستان می‌توان استفاده کرد.

 

۵. نقش پارچه های بدون بافت در محصولات بهداشتی و محافظتی

از مثال‌های آشنا در این زمینه می‌توان به اولین لایه‌ی پارچه‌های مخصوص بچه، دستمال‌های بهداشتی مخصوص بانوان و ارائه‌ی محصولات جذبی برای دفع غیراختیاری بزرگسالان اشاره کرد.

 

۶. استفاده از meltblown به عنوان جاذب روغن

این مزیت در فروشگاه‌های اتومبیل و صنایع نیروگاهی بسیار کاربرد دارد. اگر به صورت تصادفی مقداری روغن روی سطح یک مایع ریخته شود به کمک این پارچه‌های بدون بافت که جاذب بسیار عالی برای روغن هستند می‌توان به راحتی جدا کرد.

 

۷. کاربرد meltblown در لباس و پارچه

_ تولید پارچه‌های صنعتی یکبار مصرف
_ نوعی عایق‌بندی حرارتی
( این عایق‌ها از میکرو حفره‌هایی تشکیل شده که از هوای ساکن در شده‌اند. در نتیجه عایق بسیار مناسبی در برابر عبور حرارت هستند.)
_ استفاده از پارچه ملت بلون به عنوان لایه‌ی زیری برای چرم‌های سنتتیک

 

 

 

ملت بلون استاندارد را چگونه تشخیص دهیم؟

وزن تقریبی یک ماسک بین ۱۷ الی ۲۰ گرم می‌باشد. این لایه‌ی مقاوم در لباس‌ها و لوازم پزشکی بسیار سبک و کم وزن می‌باشد. بنابراین تشخیص این ماده‌ی بسیار کاربردی به وسیله‌ی وزن کمی دشوار است. با این حال روش‌های دیگری برای تشخیص این لایه‌ی استاندارد وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب برخی از این روش‌ها را برسی می‌کنیم:

 

1. تشخیص پارچه ملت بلون استاندارد به کمک خرده دستمال کاغذی

یک دستمال کاغذی رو خورد کنید و روی یک سطح بریزید. در حالتی که کش ماسک یا قسمتی از لباس را از دو طرف در دست دارید روی تکه‌های دستمال کاغذی بگذارید. اگر این تکه‌ها به لباس شما چسبید نشان‌دهنده‌ی وجود پارچه ملت بلون در ماسک یا لباس مورد نظر می‌باشد.

 

2.شناخت meltblown استاندارد با شعله‌ی آتش 

دو طرف ماسک را قیچی کنید تا به راحتی هر سه لایه ماسک از هم جدا شوند. لایه‌ی وسط ماسک را روی شعله‌ی ملایمی قرار دهید. اگر به راحتی آتش گرفت نشان‌دهنده‌ی عدم وجود این لایه‌ی بسیار مهم است که نشان‌دهنده غیر استاندارد بودن ماسک می‌باشد. این لایه تنها در برابر حرارت بافت آن خراب می‌شود و بدون این که ردی از آتش و سوختگی در برابر حرارت مقاوم می‌باشد.

 

3. برای تشخیص پارچه ملت بلون از نور استفاده کنید.

اتاقی را تاریک کنید. برای تشخیص این لایه استاندارد در ماسک یا لباس یک منبع نوری مثل چراغ قوه در فاصه‌ی ده سانتیمتری زیر آن روشن کنید. در صورت استاندارد بودن لایه‌ی meltblown  نور به صورت هاله‌ای است. به نوعی تشخیص منبع نور از زیر به راحتی نیست. اما اگر به راحتی منبع نور قابل تشخیص بود این ماسک یا لباس از لایه‌ی استاندارد مد نظر ساخته نشده.

 

4. برای تشخیص meltblown آن را زیر شیر آب بگیرید.

 

 ماسک یا لباس مورد نظر را زیر شیر آب بگیرید. یا اینکه مقداری آب را روی آن بریزید. اگر آب به راحتی عبور کرد نشان می‌دهده که این لایه‌ی محافظتی در لباس یا ماسک مورذ نظر به کار نرفته است. توجه کنید حتی نباید لایه‌ی ملت بلون مرطوب شود. حتی اگر جریان آب رد نشد اما لایه مرطوب شد نشان‌دهنده‌ی عدم استاندارد بودن ماسک و لباس مورد نظر است.

 

5. برای تشخیص استاندارد بودن ماسک سعی کنید یک شمع را خاموش کنید.

 

در حالتی که ماسک مد نظر بر روی صورت شما است به یک شمع روشن فوت کنید. اگر به راحتی خاموش شد نشان دهنده‌ی عدم وجود لایه‌ی meltblown می‌باشد. اگر خاموش نشد شما از یک پارچه ملت بلون استاندارد بهره‌مند هستید.

 

 

ملت بلون چگونه تهیه می‌گردد؟

 

پارچه های ملت بلون از چهار فرایند کلی اکسترودر، پمپ تغذیه، واحد ذوب‌ریسی و تشکیل شبکه و پیچش تولید میشوند. در ادامه توضیح مختصری در ارتباط با این مراحل ارائه می‌دهیم:

 

گام اول: طی کردن مرحله‌ی اکسترودر در ساخت meltblown

در این مرحله در داخل محفظه اکسترودر تغذیه چیپس پلیمر در کنار گرانول را داریم. اکسترودر از سه بخش اصلی تغذیه، حرارت‌دهی، تنظیم و خروجی تشکیل شده است. مارپیچ حلزونی داخل محفظه کمک می‌کند تا این چیپس پلیمر علاوه بر اینکه به جلو رانده می‌شود کم کم دمای آن افزایش می‌یابد و سپس ذوب شود. چیپس پلیمری را بعد از عبور از این فیلتر باید به سمت پمپ های اسپینرت هدایت کرد.

 

گام دوم: عبور از پمپ تغذیه

قبل از اسپینرت چیپس پلیمری باید از پمپ تغذیه عبور کند. باید به این نکته اشاره کرد که حرکت این پمپ بسیار کنترل شده می‌باشد که کمک می‌کند تا تغذیه پلیمر از نوع مثبت و با حجم ثابت صورت گیرد. این پمپ به منظور ایجاد ویسکوزیته، دما و فشار معین در مسیر تولید این لایه قرار گرفته است.

 

گام سوم: گذر از واحد ذوب‌ریسی برای ساخت meltblown

 

از مهم‌ترین بخش از فرآیند تولید، واحد ذوب‌ریسی می‌باشد. این بخش شامل سه مرحله‌ی اساسی است:
_ توزیع تغذیه
_ دماغه‌‌ی قالب
_ لوله‌ی دمش هوا

 

گام چهارم: تشکیل شبکه‌ی الیافی

در این مرحله می بایست میکروفایبرها تولید شود. بدین منظور پلیمر از سوراخ‌های قالب خارج می‌شود. جریان هوای داغ رشته‌های پلیمر به بیرون کشیده می‌شود و در نهایت این میکروفایبرها تولید می‌شود. در مرحله بعدی به منظور منعقد شدن و استحکام این میکروالیاف‌ها می‌بایست در مجاورت هوای سرد قرار بگیرند. تلاطم جریان هوا عاملی است که به صورت تصادفی این الیاف ها را کنار یکدیگر قرار می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با فرایند تولید پارچه ملت بلون مقاله‌ی همه‌چیز درباره‌ فرایند تولید پارچه ملت بلون را مطالعه کنید.

 

 

از ویژگی‌های مهم ملت بلون

۱. دارای مقاومت بالا به گونه‌ای که پارگی و ساییدگی به راحتی صورت نمی‌گیرد.
۲. دارای قابلیت کشسانی و انعطاف‌پذیری بالا.
۳. از این لایه ضمن عدم عبور میکروارگانیسم‌های بسیار ریز اکسیژن به راحتی عبور می‌کند. در نتیجه بدون هیچ گونه اختلال تنفسی می‌توان از آن استفاده کرد.
۴. همان طور که در قسمت راهکارهای تشخیص این لایه‌ی استاندارد اشاره شد meltblown در برابر گرما و آتش به خوبی مقاوم می‌باشد.

 

۵. این لایه بسیار نازک و کم وزن می‌باشد. به همین خاطر بدون اینکه هیچ سنگینی برای شما ایجاد کند یا آسیبی به بدن وارد کند به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.
۶. در قسمت شناخت این لایه استاندارد اشاره شد که meltblown به هیچ عنوان آب و رطوبت را از خود عبور نمی‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت این لایه به دلیل داشتن فضای خالی میان بافت‌ها و نفوذپذیری بالا و جاذب بسیار قوی است.

 

 

در پایان 

در این مقاله به معرفی کامل meltblown پرداختیم. شهر اسپان در خدمت شما عزیزان است تا این ابزار کاربردی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای دریافت خدمات از تیم ما کافی است از طریق پل‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.