با همه گیری کووید ۱۹ استفاده عموم مردم از ماسک استاندارد در مکان شلوغ و پر ازدحام برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و مبتلا نشدن مردم تاکید شد. قطره های تنفسی  از دهان خارج می شود و  مهمترین عامل انتقال ویروس است.

اگر فرد آلوده و ناقل ویروس سرفه یا عطسه کند و  کسی در تماس یا نزدیک فرد باشد در معرض قطره های عفونی قرار خواهد گرفت. استفاده از ماسک در دوران کووید ۱۹ ضروری خواهد بود. استفاده از ماسک استاندارد و شناخت ماسک تقلبی بهترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا است که کیفیت و استاندارد ماسک مهم است. این روزها از ماسک سه لایه، اِن ۹۵ و پارچه ای برای پیشگیری از کرونا استفاده می شود.

بهترین نوع ماسک برای استفاده مردم، سه لایه استاندارد آن است و این نوع ماسک ۸۰ تا ۹۰ درصد از سرایت بیماری جلوگیری می کند.  لایه وسطی آن مِلت بلون و لایه ۲ طرف از جنس اسپان باند است، کش نگهدارنده آن  ماسک را محکم به صورت نگه میدارد.

لایه مِلت بلون  از قسمت‌ مهم در ماسک‌ پزشکی است و نقش فیلتر کردن را دارد. از نفوذناپذیری زیادی در برابر میکروب‌ها و ذرات ریز هوا برخوردارست. ارزان قیمت و برای مردم مناسب است. اما استفاده از ماسک N۹۵  برای مردم توصیه نمی شود و فقط برای مبتلایان و پرستاران ضروری است.

اهمیت استفاده از ماسک استاندارد

استفاده ماسک در پیشگیری از بیماری واگیردار و استفاده از ۲ ماسک در روزهای پر خطر ایمنی بیشتری ایجاد می کند. اگر در مکان‌ پر جمعیت هستید با ۲ ماسک خود را از عبور ویروس مصون کنید.

با توجه به نقش ماسک سه لایه استاندارد در جلوگیری از انتقال ویروس به ریه ها و کیفیت و استاندارد بودن آن اهمیت دارد. اگر ماسک دارای کمترین کیفیت نباشد اثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری ندارد. هنگام خرید و استفاده ماسک باید توجه کنند که ماسک سه لایه استاندارد خریده زیرا دارای کیفیت و اثربخشی عالی است.

 

 

ماسک استاندارد سه لایه چیست؟

ماسک سه لایه استاندارد جراحی از سه لایه مختلف تشکیل شده و هر لایه‌ها وظیفه مشخصی دارد. این سه لایه بهترین گزینه برای تولید ماسک سه لایه استاندارد در تمام جهان است.

سه لایه اس ام اس از دو لایه اسپان باند در دو طرف یک لایه ملت بلون تشکیل  می‌شده است. فیلتر اصلی توسط لایه ملت بلون است. اما لایه‌ اسپان باند به لایه وسط کمک زیادی می کنند. لایه‌های دو طرف جزء فیلتراسیون در شکل ‌دهی به ماسک کمک زیادی می کنند.

وظایف سه لایه ماسک استاندارد 

وظایف آن موارد زیر است:

بخش میانی

مهم‌ترین بخش و وظیفه اصلی فیلتر کردن را دارد و از ورود ویروس به ریه جلوگیری می کند.

لایه حفاظ

در زیبایی ظاهری ماسک نقش دارد.

لایه سوم یا داخلی ترین لایه ماسک

ذرات تنفسی فرد را جذب و با نرمی استفاده از ماسک را بهتر میکند.

 

 

ویژگی‌های ماسک استاندارد

ویژگی‌های نوع استاندارد به شرح زیر است:

بی‌بو: ماسک سه لایه روی بینی نباید بوی خاصی دهد. ماسکی که از مواد متفرقه ساخته شده بوی نامطبوع دارند و ماسک زدن عذاب‌آور می‌شود.

ضدحساسیت بودن لایه‌های ماسک: استفاده زیاد از ماسک سبب بروز حساسیت می‌شود اما ماسک استاندارد از جنسی باید باشد که سبب خارش و حساسیت‌ نشود. کیفیت لایه درونی ماسک اهمیت دارد.

تنفس راحت: سهولت در تنفس از ویژگی های نوع استاندارد آن است. هر چقدر پالایش خوبی داشته باشد، اگر تنفس راحت نباشد، نمی توان مدت طولانی استفاده گردد.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایش تنفس راحت است. ضخامت ماسک استاندارد سبب می‌شود فیلتراسیون ویروس درست انجام شود و تنفس فرد مشکلی نداشته باشد.

تبادل گرمایی مناسب: ماسک استاندارد سه لایه نباید سبب تعریق و گرم‌شدن صورت گردد.

ماسک‌ تقلبی سبب ایجاد گرما و بخار شدید داخل ماسک می گردد. اما ماسک های استاندارد هوا را به خوبی ردوبدل می کند و از ورود ویروس جلوگیری می کند. نوع غیراستاندارد یا دولایه است و یا لایه میانی با لایه های بیرونی یکسان است.

 

 

تشخیص ماسک استاندارد از ماسک تقلبی

تشخیص نوع اصل از تقلبی اهمیت زیادی دارد. لایه میانی ماسک سه لایه استاندارد نباید آتش بگیرد یا اگر با آن شمع روشن را فوت کنید، شمع نباید خاموش گردد.

با توجه به اینکه مردم عادی به تجهیزات برای تشخیص نوع استاندارد دسترسی ندارند، چند روش ساده برای تشخیص نوع استاندارد آن پیشنهاد می شود.

آزمایش ساده برای تشخیص ماسک استاندارد سه لایه

ماسک‌ سه لایه استاندارد دارد، پس اگر با نگاه خبری از سه لایه نباشد پس تقلبی است.

شعله‌آزمایی ماسک استاندارد

لایه میانی ماسک‌های استاندارد توسط شعله آتش نمی‌گیرد. اگر ماسک آتش گرفت، به جای لایه فیلتر میانی، از ترکیب دیگری استفاده کردند.

تست با آب و الکل

آب روی لایه بیرونی بریزید، اگر استاندارد باشد، آب توسط ماسک جذب نمی‌شود. کمی الکل روی آب بپاشید، اگر ماسک سه لایه استاندارد باشد، پس از پاشیدن الکل یکباره آب عبور می کند.

خاموش کردن شمع

ماسک را به صورت بزنید و شعله شمع را فوت کنید، اگر شعله خاموش شد، ماسک تقلبی نیست.

عبور نور

لایه میانی ماسک استاندارد از ملت بلون است. این لایه فشرده است و متخلخل نیست. اگر ماسک را جلوی نور گرفتید و نور زیادی عبور می‌کند، ماسک تقلبی است.

خاصیت الکترواستاتیکی لایه فیلتر ماسک استاندارد

دستمال کاغذی را ریز کنید. دو بند ماسک را بگیرید و وسط ماسک را به کاغذها نزدیک گردد. اگر خرده‌ دستمال چسبید یعنی لایه میانی ماسک ملت بلون است و فیلتر خوبی نیست. اگر نچسبید ماسک تقلبی است.

 

نکته‌هایی مهم در مورد نحوه استفاده از ماسک‌ استاندارد سه لایه

خارج کردن از بسته ‌بندی حین مصرف: زمانی که می خواهید از ماسک استفاده کنید. ماسک را از داخل بسته بندی دربیاورید. خارج کردن در زمانیکه نیاز ندارید سبب آلوده شدن ماسک می شود

شستن دست‌ها قبل از استفاده از ماسک:  قبل از استفاده از ماسک حتما دستان خود را ضدعفونی کرده و سپس ماسک را از بسته‌ خارج کنید.

گرفتن بندها: ماسک را از قسمت کش‌ بگیرید و از بسته‌بندی خارج کنید. باید دست شما کمترین تماس را با ماسک داشته باشد. اگر لایه داخلی آن آلوده شد، استفاده نشود و دور بیندازید.

یکبار مصرف بودن ماسک: آن در صورت خیس یا آلوده شدن باید عوض شوند. این ماسک‌ قابل شستشو نیست و لایه فیلتر در تماس با آب، فیلتر خود را از دست خواهد داد.

عمر مفید : عمر آن 4 ساعت است. نباید در روزهای مختلف از همان ماسک استفاده کنید.

برای خرید به چه مواردی دقت کنیم

با توجه به وضعیت کرونا در دنیا، از مهم ترین خریدهای افراد ماسک سه لایه استاندارد و انتخاب درست در خرید آن است. قبل از خرید آن هر فرد باید اطلاعاتی مربوط به جنس، کیفیت و نوع مصرف ماسک داشته باشد تا بتواند ماسک سه لایه استاندارد را از تقلبی تشخیص دهد.

در حال حاضر انواع ماسک‌ها در بازار، فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است. در انتخاب نوع مناسبش حتما دقت کافی داشته باشید.

ماسک‌های پارچه ای دست دوز است و ظاهر زیبا دارند و قدرت جلوگیری از عبور ویروس‌ها را ندارند. ماسک‌های فیلتر دار تنوع زیادی دارد. موثرترین ماسک‌ در جلوگیری از ورود ذرات است. ماسک‌های سه لایه پزشکی رایج ترین ماسک‌ در بازار است و یکی از بهترین ماسک‌ها است.

این ماسک‌ها یک بار مصرف، بهداشتی تر، ظاهری زیباتر دارد و صورت را کامل می پوشاند. در خرید آن دقت داشته باشید.

کلام آخر

ماسک استاندارد سه لایه را از داروخانه های معتبر و یا آنلاین از فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. دقت کنید ماسکی بخرید که تقلبی نباشد. زیرا ماسک تقلبی علاوه بر اینکه از شما حفاظت نمی کند بلکه هم هزینه شما را هدر می دهد و هم سبب بیمار شدن شما می شود.