لباس بیمارستانی چیست؟مزیت لباس با اسپان باند چیست؟پارچه اسپان باند چیست؟انواع  پارچه بیمارستانی چیست؟انواع لباس در مراکز بهداشتی چیست؟

بیمارستان مکانی است برای درمان انواع بیماری ها در این مکان بیماران زیادی رفت و آمد می کنند و خیلی از این بیماران در بیمارستان بستری می شوند. برای همین بیمارستان نیاز به لباسی مخصوص دارد که بیماران از آن استفاده کنند. به علاوه بیماران بقیه افراد و پرسنل آن بیمارستان هم از لباسی مخصوص باید استفاده کنند. برای همین ما تصمیم به نوشتن این مقاله کردیم تا شما را با انواع لباس بیمارستانی آشنا کنیم. برای همین تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع لباس بیمارستانی

اما بیایید قبل از اینکه به سراغ نکات دیگر برویم انواع لباس بیمارستانی را با هم بررسی کنیم. در این مکان چند بخش وجود دارد که نیاز به لباس مخصوص دارند. یعنی در واقع لباسی که استریلیزه و و ویژگی های خاصی داشته باشد. اما جنس این لباس ها چیست؟ در ادامه به جنس این لباس ها اشاره می کنیم. اما ابتدا در این قسمت از مقاله می خواهیم جنس لباس ها را بررسی کنیم.

  • لباس فرم بیمار
  • یونیفرم پرسنل اعم از پزشک، پرستار، حراست و غیره
  • ملحفه
  • اتاق عمل
  • رو تختی
  • مصارف پزشکی و بهداشتى و ...

لباس بیماران

لباس بیماران یکی از بخش هایی است که در بیمارستان نیاز به لباس مخصوص دارد. بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند باید لباس‌هایی با ویژگی های خاص داشته باشند. برای مثال لباس های بیماران بیمارستان باید آب دوست باشد. یا باید از جنسی باشد که میکروب به آن ها جذب نشود. یا باید پارچه ای خنک و سبک داشته باشد. برای دوخت و تولید لباس نمی شود که از پارچه های معمولی استفاده کرد. پارچه هایی که برای لباس بیماران با بخش های دیگر کارکنان و پرسنل بیمارستان تهیه می شود از جنسی خاص است که ما در ادامه این موضوع را با هم بررسی می کنیم.

یونیفرم پرسنل و حراست و ...

یکی دیگر از بخش هایی که در بیمارستان به لباس های مخصوص نیاز دارند پرستاران، پزشکان و حراست بیمارستان است. این پرسنل باید لباس هایی مخصوص داشته باشند. یعنی لباس هایی به راحتی میکروب را جذب خود نکند یا سبک وزن باشد. و پارچه های معمولی همچنین ویژگی هایی ندارند.

ملحفه

ملحفه یکی دیگر از بخش ها و لوازمی است که در بیمارستان باید جنس آن مخصوص باشد. ملحفه هایی که در بیمارستان استفاده می شوتد یک بار مصرف و از جنس اسپان باند هستند. زیرا باید بعد از هر وعده استفاده توسط بیمار دور انداخته شود. اگر در بیمارستان از ملحفه های معمولی استفاده شود بهداشت به هیچ عنوان رعایت نمی شود و ممکن است که باعث مریضی های بسیار زیادی شود.

اتاق عمل

گان های پزشکی که پزشک ها در اتاق عمل بر تن می کنند یکی دیگر از لباس های بیمارستانی است و از جنس هایی مخصوص درست شده است. در اتاق عمل باید همه چیز ضد عفونی و استرلیزه باشد تا میکروب و مریضی منتقل نشود. اگر در اتاق های عمل از لباس های معمولی و عادی استفاده شود میکروب به راحتی منتقل می شود. برای همین از گان های پزشکی مخصوصی استفاده می شود که ویژگی هایی همچون: آب دوست بودن، دارای دفع میکروب، سبک بودن و غیره باشد.

 

جنس لباس و لوازم بیمارستانی

در بالا به شما انواع لباس ها و لوازمی که در بیمارستان باید جنس مخصوص داشته باشند را به شما گفتیم. حالا می خواهیم در این قسمت از مقاله به شما جنس لباس و لوازمی که در بیمارستانها استفاده می شود را به شما بگوییم پس با ما همراه باشید.

پارچه اسپان باند یا بی بافت

این پارچه برای لوازم و لباس هایی که در بالا به شما معرفی کردیم استفاده می شود. اسپان باند پارچه ای است بی بافت یعنی مثل پارچه های دیگر از تار و پود نخ درست نشده است بلکه جنس آن از پری پروپیلن درست شده است. جنس و ویژگی این پارچه با پارچه های دیگر فرق می کند و در گرماژ یعنی همان وزن و رنگ های مختلفی تولید می شود. این پارچه ویژگی های بسیار خاصی همچون آب دوست بودن و آب گریز بودن، ویژگی دفع میکروب، پارچه ای خنک و سبک، و غیره دارد. این ویژگی ها را پارچه های دیگر ندارند. برای همین از پارچه های اسپان باند استفاده می کنند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پارچه اسپان باند مقاله همه چیز در رابطه با اسپان باند را مطالعه کنید.

 

چرا از پارچه های خاص برای پوشش های بیمارستانی استفاده می شود؟

در قسمت های بالای مقاله نکاتی در رابطه با لباس بیمارستانی به شما گفتیم. حالا در این قسمت از مقاله می خواهیم پاسخ پرسشی را بدهیم که مطمئنا ذهن خیلی از شما را درگیر خود کرده است. مهم ترین و اصلی ترین هدف از پوشیدن لباس بیمارستانی در محیط های درمانی، داشتن حفاظی بدنی در مقابل خطرات احتمالی است. در مرحله بعد با توجه به جامعه هدف، کادر پزشکی، پرستاری و اتاق عمل، روپوش ها دسته بندی می شوند. روپوش های پزشکی بیشتر در رنگ سفید تولید می شوند. ولی از نظر روان شناسی رنگ سفید باعث ایجاد انقباضات چشمی و استرس می شود. برای همین در اتاق های عمل پزشکان برای کاهش استرس بیماران از لباس هایی با رنگ های سبز و آبی استفاده می کنند.

همچنین این رنگ ها یعنی سبز و آبی در اتاق عمل باعث می شود حواس جراح از رنگ قرمز (رنگ خون) پرت شود. اگر جراح به طور مداوم به رنگ قرمز نگاه کند، به مرور حساسیت خود را نسبت به این رنگ از دست می دهد که ممکن است هنگام عمل خطراتی برای بیمار به همراه داشته باشد. در بخش کودکان، به منظور القای حس شادی و راحتی، معمولا روپوش هایی رنگی استفاده می شود.

از نظر پزشکی لباس بیمارستان جراحان باید دو تکه باشد و مقاوم و راحت باشد. یعنی به طوری باشد که در بدن تکان نخورد. این نکته ای بسیار مهم است زیرا کادر پزشکی باید همیشه در حال آماده باش باشند. برای همین لباس های آن ها باید راحت باشد.

منظور از وزن پارچه چیست؟

منظور از وزن پارچه چیست؟ این سوالی است که ذهن خیلی از شما را درگیر خود کرده است. نه تنها پارچه اسپان باند بلکه هر پارچه دیگری در در یک یا چندین عرض تولید می شود.

وزن پارچه که از آن به عنوان گرماژ پارچه نیز یاد می کنند، این گونه محاسبه می شود که یک متر از طول پارچه در عرض آن را وزن می کنند. برای مثال وقتی می شنوید وزن تترون با عرض ١۵٠ سانتى متر ١٧٠ گرم است، یعنی پارچه تترونی به ابعاد یک متر در یک متر و نیم، این وزن را دارد.

گرماژ یا وزن، مربوط به تراکم بافت پارچه می شود و هرچه وزن بالاتر باشد، حاکی از تراکم بافت بیشتر است.

رنگ مورد علاقه بیمارستان ها و مراکز درمانی

لباس بیمارستانی در رنگ های مختلفی مثل آبی اسمانی، صورتی، سفید و لیمویی، سبز مغز پسته ای و سبز پر رنگ تولید می شود. اما بعضی از رنگ ها مورد علاقه بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.

این رنگ ها از نظر پزشکی و روانشناسی بهترین رنگ ها برای استفاده در بیمارستان هستند. در ادامه این رنگ ها را به شما معرفی می کنیم.

صورتی

در لباس بیمارستانی صورتی پر استفاده ترین و پر طرفدار ترین رنگ است. البته این رنگ فقط برای خانم ها استفاده می شود.

ولی از نظر روان شناسی این رنگ نه تنها باععث شادی و نشاط می شود بلکه باعث می شود از استرس بیمار کاسته شود. برای همین در بیشتر بیمارستان ها از این رنگ استفاده می کنند.

آبی

این رنگ در بیشتر بیمارستان ها به عنوان لباس بیمارستانی مرد ها استفاده می شود.

این رنگ هم از نظر روان شناسی به مرد ها احساس آرامش می دهد و از استرس آن ها می کاهد. برای همین بیمارستان ها و مراکز درمانی از این رنگ بیشتر استفاده می کنند.

 

جمع بندی

در مقاله بالا تمام نکات را در رابطه با لباس بیمارستانی به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.