در دنیا پارچه های زیادی وجود دارد که برای ساخت لوازم مختلف به کار می آید. یکی از این پارچه ها پارچه اسپان باند است. پارچه اسپان باند جزء منسوجات بی بافت میباشد یعنی از تار و پود نخ ساخته نمی شود و از الیاف پرس ساخته شده، این پارچه در حوزه های بسیار زیادی مثل نساجی, پزشکی, بهداشتی و غیره کاربرد دارد. اما موضوع اصلی این مقاله معرفی اسپان باند نیست، بلکه موضوع اصلی این مقاله عناصر اولیه اسپان باند است.

پارچه اسپان باند چیست؟

پارچه اسپان باند چیست؟

اما بیایید قبل از اینکه به سراغ عناصر اولیه اسپان باند برویم با هم یک بررسی کوتاه در رابطه با اسپان باند داشته باشیم. این پارچه در زمره­‌ ی منسوجات بی ­‌بافت و از جنس پلی‌ ­پروپلین است. اسپان باند به نام ­‌هاى پارچه­‌ ی یک­‌ بار مصرف، بى ­‌بافت، نبافته، لایه­‌ ی سوزنى، نبافته ­­­‌ی سوزنی و نبافته­‌ ی اسپان نیز شناخته می­‌ شود. این پارچه، مانند پارچه  ­‌های معمول تار و پودی از الیاف انواع نخ نیست، بلکه از الیاف پرس تشکیل شده است. پارچه­‌ ی اسپان باند با ضخامت­ و وزن­‌ های مختلفی تولید می‌­ شود، از این رو به بی‌ ­بافت یا نبافته شهرت دارد.

برای درک بهتر از مفهوم واژه‌­ ی منسوجات بی ­‌بافت، می­‌ توانید نوع بافت نمد و موکت را در نظر بگیرید. مصارف پارچه ­‌ی اسپان باند آنقدر زیاد است که همه با آن سر و کار دارند. این پارچه در تولید چای کیسه ­‌ای تا صنایع نظامی به کار می­‌ رود. اکثر افراد در طول روز با این پارچه سر و کار دارند، اما یا اسم آن را نمی‌­ دانند یا با آن آشنایی ندارند.

عناصر اولیه اسپان باند

عناصر اولیه اسپان باند

مواد اولیه

اولین عناصر اولیه اسپان باند بسیاری از پلیمر ها از جمله: پلی پروپیلن، پلی استر، پلی اتیلن، پلی آمید، پلیورتن در تولید اسپان باند به کار می‌ روند. در میان پلیمر های متعدد، پلی پروپیلنِ(pp) ایزوتاکتیک، از آن جا که نسبتاً گران است ( نه خیلی گران) و بالاترین بازده را دارد، گسترده ترین کاربرد را در ساخت محصولات بی بافت اسپان باند دارد. همچنین این پلیمر وزن بسیار کمی دارد ولی بالاترین تطبیق پذیری را برای محصولات بی بافت دارد. پلی استر(pET) قابلیت و ویژگی های پارچه‌ ای دارد (قابلیت کش آمدن، مدول و پایداری گرمایی) و برای آن دسته از محصولات پلی پروپیلن که تقریباً در همه ی تکنولوژی های تولید محصولات بی بافت استفاده می‌ شود، مناسب تر است. هرچند تولید پلی استر از پلی پروپیلن سخت تر و گران تر است.

ریخته گری فشاری

پلیمر مورد نظر وقتی به دستگاه ریخته گری فشاری منتقل می شود، با گرما و عمل مکانیکی ذوب می شود. این پلیمر با تثبیت کننده ها، مواد افزودنی، رنگ مستربچ، تعدیل کننده های رزین و سایر افزودنی ها در دستگاه مخلوط می شود. پلیمری که مخلوط شده از راه پیچ خوردگی منتقل شده  و توسط آن که خود گرما دارد، ذوب می شود. بعد از آن پلیمر ذوب شده درون صفحه حرکت می کند. دستگاه باید گرمایی تولید کند که فشار ذوب و دما را کنترل کند.

پمپ اندازه گیری

در مرحله بعدی از عناصر اولیه اسپان باند پلیمر ذوب شده به یک فیلتر یا صافی منتقل می‌ شود و ذرات خارجی مانند فلز ها، خرده پلیمرها و سایر مواد از آن جدا می شود. این مرحله بسیار مهم است. زیرا پلیمر فیلتر نشده ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند مسدود کردن سوراخ‌ های نخریسی و شکاف یا گسستگی در الیاف شود. پلیمر ها بعد از فیلتر شدن وارد یک پمپ اندازه‌گیری می شوند. پمپ اندازه گیری نقش مهمی در مقدار دقیق جریان حجمی پلیمر ذوب شده، دارد.ولی یک نکته ای است که باید از آن شما را مطلع سازیم این است که وقتی پلیمر ذوب شد و به صورت مایعی با دمای یکنواخت در آمد، باید در مجموعه قالب هایی نگهداری شود که از همه جهات عایق بندی شده باشد.

 

بسته‌ نخ ریسی در تولید اسپان باند

بسته‌ نخ ریسی در تولید اسپان باند

در مرحله بعدی از عناصر اولیه اسپان باند نوبت بسته‌ نخ ریسی در تولید اسپان باند می رسد. مجموعه بسته نخ ریسی یکی از قسمت ­های مهم در استخراج است که شامل توزیع کننده تغذیه پلیمر و نخ ریسی می باشد.  توزیع کننده تغذیه پلیمر باید یکنواخت بودن این توزیع و همچنین یکنواخت بودن دما را کنترل کند تا بین جریان پلیمر ذوب شده و نگهداری آن در مجموعه قالب ها تعادل ایجاد کند. پلیمر ذوب شده از توزیع کننده تغذیه به نخ ریسی منتقل می شود.

نخ ریس در واقع یک قطعه فلزی است که هزاران روزنه یا سوراخ ریز بر روی خودش دارد، طراحی و ساخت این قسمت بر روی یک دست بودن نخ ها اثر می گذارد. برای تولید گسترده نخ ها، چندین گروه از نخ ریس ها که بلوک یا بانک نامیده می شوند در کنار یک دیگر قرار گرفته اند تا الیاف مناسبی را به طور گسترده تولید کنند.

در تولیدات تجاری یا بازرگانی دو یا چند بلوک پشت هم استفاده می‌ شود. تا پوشش دهی الیاف را بالا ببرد. در تولید دو نوع متفاوت از الیاف که نقطه ذوب متفاوتی دارند، باید به طور جداگانه ذوب شوند و در نهایت در بسته نخ ریسی یا پمپ اندازه گیری به هم ملحق شود. به طور معمول طراحی بسته نخ ریسی اینگونه است که دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد فشار داخلی، در کل صفحه ی قالب  را طاقت می آورد و دمای آن هم باید یک پارچه باشد.

هوای سرد کننده

در مرحله بعدی عناصر اولیه اسپان باند پلیمر ذوب شده از سوراخ های نخ ریس خارج می شود و وقتی الیاف خارج شده از محفظه ها می گذرند، هوای خنک به طور مستقیم با آن ها در تماس است. تا الیاف ذوب شده را تا آنجا خنک کند. سیستم سرد سازی با دمیدن هوا چه توسط سیستم یک طرفه و چه سیستم دو طرفه انجام شود. اما اگر جعبه تامین هوای سرد، درون ریز و دو طرفه باشد در فاصله زمانی کم تری نسبت به جعبه سرد سازی که جریانی به سمت رو به رو دارد و یک طرفه است، سرد می‌ کند.

در تضعیف الیاف توسط هوای سرعت بالا، به یک کانال مخروطی منتقل می‌ شوند. که باعث سرعت بخشیدن و تضعیف یا کشش الیاف به صورت جداگانه می شود. تضعیف باعث جهت گیری مولکولی پلیمر می‌ شود تا الیاف پیوسته ای تشکیل دهند و ضخامت الیاف به حد مورد نظر در بیاید. گستره سرعت فرایند نخ ریسی از ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ متر در دقیقه متفاوت است و بستگی به ویژگی های پلیمر، باردهی فرآیند دارد. برای مثال پلی پروپیلن(pp) معمولا حدود  ۲۰۰۰متر بر دقیقه، پلی آمید حدود ۴۰۰۰ متر بر دقیقه و پلی استر حدود ۶۰۰۰ متر بر دقیقه نخ ریسی می­ کنند. هنگام عمل سرد سازی توسط هوا، عوامل دیگر مانند دما و رطوبت باید کنترل شوند.

هوا رایج ترین روش تضعیف است و در کنار آن، غلتک­ ها و روش الکترو استاتیک(الکتریسیته ساکن) هم برای تضعیف استفاده می شود.  به طور کلی سه روش ریسندگی برای تولید اسپان باند وجود دارد؛ شامل: ریسندگی خیس، ریسندگی خشک و ریسندگی ذوب. ریسندگی ذوب استفاده گسترده تری برای تولید اسپان باند دارد و چندین سیستم هم دارد. سیستم ریکو فیل، توسط ریفن هوسر جی ام بی اچ از آلمان، گسترش پیدا کرد.

 

می توانید برای خرید پارچه اسپان باند به سایت فروشگاهی ما مراجعه کنید