سلام به شما دوستان و همراهان عزیز، در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم گرماژ آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آشنایی با گرماژ
  • روش محاسبه
  • موارد تفاوت، ببین گرماژ های مختلف
  • اطلاعات درباره پارچه های اسپان باند
  • ابعاد و گرماژ های مختلف
  • مراحل تولید
  • ویژگی‌ ها
  • کاربرد های گرماژ اسپان باند
  • کاربرد بهداشتی و پزشکی
  • پارچه‌های اسپان باند برای ماسک
  • کاربردهای دیگر

آشنایی با گرماژ

منظور از گرماژ همان وزن پارچه های اسپان باند است. که در متر مربع حساب می‌شود.

  • روش محاسبه گرماژ اسپان باند

در واقع گرماژ به دو روش قابل محاسبه است:

روش اول: وزن یک متر مربع پارچه بر اساس گرم

به عنوان مثال، در پارچه های اسپان باند منظور از گرماژ ۴۰، وزن یک متر مربع پارچه است که با ۴۰ گرم برابری می‌کند.

روش دوم: وزن یک متر مربع پارچه با عرض مشخص بر اساس گرم

به عنوان مثال، در پارچه کجراه ۲۹۰ گرمی با عرض ۱۵۰ سانتی متری، منظور ما وزن یک متر مربع پارچه با عرض ۱۵۰ سانتی متر است که ۲۹۰ گرم برابری می‌کند. پس در نتیجه هر مقدار که گرماژ پارچه بالاتر برود، وزن آن سنگین تر می‌شود. به عبارتی تراکم مواد اولیه بیشتر شده و کیفیت و استحکام آن بالاتر می‌رود.

موارد تفاوت، بین گرماژ های مختلف

  • طول هر رول
  • عرض
  • طیف رنگی
  • وزن(گرماژ)

اطلاعات درباره پارچه های اسپان باند

پارچه‌ های اسپان باند در واقع پارچه‌ های بدون بافتی هستند که جنس آن‌ها از پلی پروپیلن است.‌ ملت بلون یا کامپوزیت اسپان باند، نسبت به سایر پارچه‌ ها به آسانی بازیافت می‌شوند و در کل بخواهیم بگوییم پروسه تولید آن ها با هزینه کمتری انجام می‌شود. لازم به ذکر است بدانید، این نوع پارچه‌ ها با نام‌ های دیگری چون، پارچه‌ های بافته نشده، یک بار مصرف، لایه سوزنی و همچنین پارچه‌ های بافته نشده سوزنی نیز شناخته می‌شوند. پارچه‌ های اسپان باند، مانند پارچه‌های معمولی فاقد تار و پود هستند و با استفاده از الیاف پرس تولید می‌شوند.

ابعاد و گرماژ های مختلف اسپان باند

این پارچه‌ ها در انواع مختلفی با عرض برش نخورده ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ تولید می‌شوند و با گرماژ ۸ الی ۴۰۰ گرمی موجود هستند. آن‌ها به وسیله دستگاه‌ هایی با نام اکسترودر تولید می‌شوند. پارچه های اسپان باند در قالب رول یا طاقه ای با طیف رنگی گوناگونی وارد بازار می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرند. که معمولا در رنگ‌های سفید، سبز، صورتی و... هستند. همچنین مشتریان می‌توانند بر طبق گرماژ مورد نیازشان آن‌ها را خریداری کنند.

ویژگی‌ های اسپان باند

اسپاند باند در طیف رنگی متنوع و گرماژهای متعددی تولید می‌شوند. همچنین با دارا بودن خصوصیاتی چون، آنتی باکتریال، نرمی و لطافت، ضد اشعه، آب دوست و یا آبگریز به تولید می‌رسند.

مراحل تولید پارچه بدون بافت

در اولین مرحله تولید، ماده شیمیایی پلی پروپیلن با دمای بالایی حرارت می‌بیند تا کاملا ذوب شود‌. سپس ماده به دست آمده را از روی یک سطح سوزنی عبور داده تا به طور کامل سرد شوند و دیگر گرمایی در ماده ذوب شده حس نشود. ظاهر اسپان باند یا پارچه ملت بلون ظاهری سوزنی شکل دارند که این به دلیل همان عبور از سطح سوزنی شکل ایجاد شده است.

در مرحله بعدی به کلندر میرسیم و این دستگاه کار خود را شروع می‌کند. کلندر همان دستگاه وردنه است و عملکرد آن به اینگونه است که، آنقدر بر روی پارچه رفت و آمد می‌کند تا پارچه اسپان باند به ضخامت مورد نظر رسد. نکته حائز اهمیت بحث 《ضخامت》 در این پارچه است. زیرا؛ تعیین کننده بسیاری از قابلیت‌ها و کارآیی‌ آن‌ها می‌باشد.

کاربرد های اسپان باند

پارچه‌های اسپان باند دارای قابلیت‌های فراوانی می‌باشند که در ادامه به طور کلی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کاربرد بهداشتی و پزشکی

یکی از قسمت هایی که پارچه های اسپان باند بسیار در آن استفاده می‌شود بخش پزشکی و بهداشتی است. حتی بعضاً این نوع پارچه را به عنوان پارچه‌ های بیمارستانی نام می‌برند. پارچه‌های اسپان باند بیمارستانی در وزن ۱۶ گرم به بالا و در متراژهای ۱۶۰،۱۰۰ و ۱۲۰ موجود است.

که از آن‌ها در باند، گاز، پدهای بیمارستان، لباس و کلاه بیمار و ... به کار رفته است. البته این قابلیت‌های به اینجا ختم نمی گردد و در موارد پزشکی و بهداشتی دیگری همچون‌‌ دستمال مرطوب، ملحفه بهداشتی و غیره می‌توان اشاره نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کاربرد اسپان باند در صنعت پزشکی را مطالعه فرمایید.

  • پارچه‌های اسپان باند برای ماسک

بعد از همه‌ گیر شدن ویروس کرونا ماسک به یک پوشش جدا ناپذیر در جامعه تبدیل شد. البته کماکان هم استفاده از ماسک مهم می‌باشد. از این رو استفاده طولانی مدت از ماسک ها موجب شد که تولید کنندگان ماسک های بیشتری را در طرح و رنگ و اندازه های مختلف تولید کرده و به دست مشتری ها برسانند. در این بین پارچه های اسپان توانستند سهم مهمی در تولید ماسک ها داشته باشند.

کاربرد پارچه های اسپان باند فقط محدود به پزشکی و بهداشتی نمی شود بلکه در صنایع دیگر نقش مهی نیز ایفا می‌کنند. در ادامه این مقاله به کاربرد‌ های متنوع آن‌ها نیز اشاره خواهیم نمود‌.

کاربردهای دیگر پارچه های اسپان باند

کاور کشی: کاور ماشین، کت و شلوار، روکش لباس، مبلمان، لوازم خانگی

بسته بندی: چای، میوه، برنج و حبوبات

کشاورزی:‌ پوشش گلخانه و مزارع، محافظ گل و گیاهان، استفاده در آبیاری و صرفه جویی مصرف آب

عمران و راهسازی، نمای نیمه ساز ساختمان‌ ها، صنعت اتومبیل سازی، صنعت راه و ساختمان، همچنین کاربردهای متعددی در صنعت فیلتر سازی نیز دارند.

خرید محصولات اسپان باند در شهراسپان

توصیه می‌شود برای دسترسی به مجموعه ای کامل از بهترین برند های اسپان باند و خرید پارچه های بدون بافت در انواع گرماژ، به وب سایت شهراسپان مراجعه کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و اطلاعات خوبی از آن دریافت کرده باشید.