قبل از خرید پارچه اسپان باند باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ پارچه اسپان باند چیست؟ چرا پارچه اسپان باند در حوزه های مختلف پر طرفدار است؟

و ده ها سوال دیگر...

پارچه اسپان باند پارچه ای بی بافت و از جنس و پلی‌ پروپیلن است. اسپان باند یکی از پر طرفدارترین و پر کاربردترین پارچه ها در صنعت و حوزه های مختلف است. این پارچه در حوزه های بسیار زیادی مثل پزشکی بهداشتی آرایشگری منسوجات و غیره کاربرد دارد. در حدی که اگر در یکی از این صنعت ها نباشد آن صنعت لنگ می ماند.

برای همین امروزه بازار خرید این پارچه بسیار بسیار داغ است. پارچه اسپان باند که نام انگلیسی آن Spunbond Nonwove یکی از مهم ترین زیر مجموعه های صنعت منسوجات بی بافت به شمار می آید. پارچه های اسپان باند به سبب ویژگی های خارق العاده ای که دارند توانسته است سهم بزرگی از بازار منسوجات را به دست آورد. ولی این پارچه یک سری نکات مثل نکات قبل خرید پارچه اسپان باند دارد. که حتما باید به این نکات توجه کنید. برای همین ما تصمیم به نوشتن این مقاله کردیم تا شما را با این نکات آشنا کنیم. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

 

پارچه اسپان باند چیست؟

در بالا به شما گفتیم که برای خرید پارچه اسپان باند باید حتما یک سری از نکات را رعایت کنید. اما بیایید قبل از اینکه به سراغ نکات خرید پارچه اسپان باند برویم با هم بررسی کنیم که اصلا پارچه اسپان باند چیست. پس با ما همراه باشید. این پارچه بر خلاف پارچه های دیگر از تار و پود نخ تولید نشده است بلکه از الیاف پرس ساخته شده است.

این پارچه در رنگ ها و وزن های بسیار وسیع و مختلفی تولید می شود. همان طور که در بالا به شما گفتیم پارچه های اسپان باند کاربرد بسیار بالایی در صنعت ها و حوزه های مختلف دارد. برای همین بازار رقابت در این بازار بسیار داغ است. برای همین جنس نا مرغوب و بی کیفیت در این بازار زیاد است.برای همین باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به یک سری نکات توجه کنید که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکات خرید پارچه اسپان باند

در هنگام خرید پارچه اسپان باند باید نکاتی که در ادامه می خواهیم به آن اشاره کنیم را دقت کنید و به خاطر داشته باشید. زیرا همان طور که در بالا به شما گفتیم رقابت در این بازار بسیار داغ است. برای همین بعضی از فروشنده ها برای سود بیشتر این پارچه را بی کیفیت و نا مرغوب تولید و روانه بازار می کنند. برای همین اگر می خواهید پارچه بی کیفیت و نا مرغوبی خریداری نکنید باید نکات زیر را در هنگام خرید پارچه اسپان باند رعایت کنید.

 

صنعت مورد نظر

اولین نکته ای که باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به آن دقت کنید صنعت مورد نظر شما است. یعنی اول باید در نظر بگیرید که برای چه حوزه و صنعتی به این پارچه نیاز دارید. برای مثال اگر این پارچه را برای صنعت پزشکی نیاز دارید جنس آن و نکات آن با صنعت های دیگر متفاوت است. یا برای مثال اگر برای صنعت بسته بندی به این پارچه نیاز دارید باز هم نکات و جنس آن متفاوت است. پس باید حتما این نکته را در نظر بگیرید. زیرا بسیار مهم است و در خرید پارچه شما می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

 

جنس پارچه اسپان باند

دومین نکته و مهم ترین نکته ای که باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به آن دقت کنید جنس آن است. جنس اسپان باند مهم ترین نکته و مسئله است. یعنی در کل نه تنها جنس اسپان باند بلکه جنس همه چیز مهم است و باید به آن دقت کنید. پارچه اسپان باند یک پارچه بی بافت است و با تار و پود نخ ساخته و تولید نمی شود. برای همین جنس آن با پارچه های دیگر فرق دارد. برای درک بهتر و بیشتر از جنس پارچه های اسپان باند می توانید جنس نمد را در نظر بگیرید. البته این را هم  باید بگوییم که فقط کمی از جنس آن مشابه نمد است.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل پارچه شناسی

برند آن

سومین نکته ای که باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به آن دقت کنید برند آن است. یعنی همان طور که در قسمت های بالا تر به شما گفتیم بازار اسپان باند بسیار داغ است و رقابت در آن زیاد است. برای همین بعضی از تولید کننده ها جنس نا مرغوب و بی کیفیت تولید می کنند. برای همین برای اینکه بتوانید پارچه اسپان باند با کیفیت خریداری کنید باید حواستان به برند آن باشد و از برند های سر شناس و با کیفیت پارچه را بخرید. این نکته ای بسیار مهم است و حواستان باید باشد که از برند هایی که محصولات آن ها بی کیفیت هستند و سر شناس نیستند پارچه اسپان باند را خریداری نکنید. حتی شما می توانید قبل از خرید پارچه اسپان باند یا هر چیز دیگری تحقیق کنید و از بهترین برند و تولید کننده خرید کنید.

ویژگی های این پارچه

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند دقت و رعایت کنید ویژگی های آن است. برای مثال یکی از ویژگی هایی که حتما حتما باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به آن دقت کنید آب دوست یا آب گریز بودن پارچه است. در کل پارچه های اسپان باند به دو نوع آب دوست و آب گریز تقسیم می شود. شما باید بر حسب نیازتان یکی از این دو ویژگی ها را انتخاب کنید. یعنی اگر برای مثال شما این پارچه را در حوزه پزشکی یا بسته بندی نیاز دارید. باید پارچه شما آب دوست با به بیان ساده تر ضد آب باشد. این نکته ای بسیار بسیار مهم است و باید در هنگام خرید پارچه اسپان باند به آن دقت کنید.

نحوه تولید پارچه اسپان باند

در قسمت بالا به شما نکات خرید پارچه اسپان باند را گفتیم. حالا در این قسمت از مقاله می خواهیم نحوه تولید پارچه اسپان را به شما بگوییم. شاید این سوال خیلی از شما که الان در حال مطالعه این مقاله هستید باشد. در فرآیند تولید این پارچه مواد اولیه به اکسترودر وارد می شود. پس از ذوب شدن پلی پروپیلن وارد مجموعه ای از سوزن های سرنگ مانند می شوند که در صورت فشار توسط اکسترودر ، باعث بیرون آمدن مواد مذاب به شکل الیاف بسیار نازک به صورت رشته های فیلامنت­‌ می شود. پس از خنک شدن ، رشته ها به صورت آیرو دینامیکی بر روی نوار نقاله های خط تولید کشیده شده و لایه های چرخان تولید می شوند.

 

تاریخ چه صنعت پارچه اسپان باند

صنعت تولید پارچه اسپان باند تاریخ چه ای دارد که حتما برای شما جالب است. شاید پیش خودتان تصور کنید که پارچه اسپان باند یک محصولی است که به تازگی وارد بازار شده است. اما به هیچ عنوان اینطور نیست. تاریخ تولید پارچه اسپان باند به زمان اختراع و ساخت نمد باز می گردد. البته این را هم باید بگوییم که آن زمان عین الان پر طرفدار و پیشرفته نبود. یعنی هنوز کسی این پارچه را به طور جدی نمی شناخت. ولی امروزه در صنعت های مختلف بسیار پر طرفدار و ضروری شده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پارچه توسط دو نفر از پرسنل ساده شرکت Corning امریکا به نام های Slather و Thomas برای تولید پشم شیشه به ثبت رسید.  و بعد با کمک رئیس آن شرکت این پارچه معروف و در تمامی دنیا شناخته شد.

جمع بندی

در مقاله بالا شما را با نکات خرید پارچه اسپان باند و همچنین نکات دیگر آشنا کردیم. شما می توانید برای خرید بهترین پارچه های اسپان باند به سایت شهر اسپان مراجعه کنید. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و این مقاله برای شما مفید بوده باشد.