کشاورزان و ارائه دهندگان محصولات غذایی با تلاش و زحمت زیادی که برای خدمات  و محصولات خود را ارائه می‌دهند، از جمله مسائلی که باید راه حلی اندیشید تا کالا با رضایت کامل به دست مشتری برسد از  یخ زدگی محصولات جلوگیری کرده است. بخشی از این محصولات، شامل میوه و سبزیجات و گیاهان زینتی می باشد. در این مقاله چند راهکار برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات به شما ارائه دهیم. تا پایان این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.

 

چگونه محصولات کشاورزی دچار یخ زدگی می‌شوند؟

چگونه محصولات کشاورزی دچار یخ زدگی می‌شوند؟

در اولین گام برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات کشاورزی باید متوجه شویم گیاه در چه دمایی به تدریج شروع به یخ زدن می‌کند. برای چه دمایی باید شرایط و موارد لازم برای حفاظت از محصولات کشاورزی فراهم کنیم. این دما اگر چه میزانی ادامه داشته باشد به محصولات آسیب خواهد رسید؟ معمولا یخ زدگی محصولات در چه دمایی شروع می‌شود؟ دمای صفر تا منفی پنج معمولا می‌تواند به بخش‌های مختلف درختانِ باغ مانند شکوفه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها، شاخه‌ها، میوه‌ها یا حتی ریشه‌ها آسیب برساند. اگر دما به کمتر از این محدوده برسد آبی که در محصولات وجود دارد یخ می‌‌زند و به کریستال‌های یخ تبدیل می‌شود. همین کریستال‌های یخ به دیواره‌ی بافت‌های گیاهی فشار می‌آورد و در نهایت منجر به آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند.

آیا می‌توان محصولات یخ زده را احیا کنیم؟

متاسفانه نمی‌توان به طور کامل محصولات یا گیاهانی که دچار یخ زدگی شدند مجددا احیا کنیم. اما تا حدودی می‌توان آن‌ها را تیمار کنیم که هر گیاه و محصولی سبک مخصوص خود را دارد. به همین خاطر جلوگیری از یخ زدگی بهترین اقدام در کاهش ضررهای مالی و زحمات و تلاش‌ کشاورزان است.

عوامل زمینه‌ساز یخ زدگی محصولات کشاورزی

در یخ زدن محصولات کشاورزی و گیاهان موارد بسیار زیادی تاثیرگذار هستند. اما در این بخش از مقاله به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  1. افت شدید دما (به خصوص در طول شب)
  2. بارش برف و یخ‌زدگی

عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به تشدید این مساله شوند و در نهایت خسارت بیشتری به کشاورزان زحمت‌کش وارد کنند:

  1. بیماری‌های قارچی
  2. فقر کودی

بنابراین باید به کمک بهترین روش‌ها و متدها تا حد امکان از یخ زدگی محصولات جلوگیری کنیم.  در قدم بعدی اجازه ندهیم عوامل ثانویه منجر به تشدید این مسئله شوند.

استفاده از پارچه اسپان باند بهترین روش جلوگیری از یخ زدگی محصولات

اسپان باند یک مدل پارچه صنعتی است که تار و پودی ندارد. به همین دلیل است که از آن منسوج نبافته یا پارچه بی بافت یاد می‌کنند. این پارچه طی یک روند صنعتی و بر پایه ماده‌ای شیمیایی به نام پلی پروپیلن تولید می‌گردد. در صنایع مختلفی از اسپان باند بهره می‌‎برند.  از جمله این صنایع می‌توان به صنعت کشاورزی و باغداری اشاره کرد. این پارچه بدون بافت یکی از بهترین ابزارهایی است که از محصولات کشاورزی در برابر سرما به خوبی محافظت می‌کند.

کاربرد پارچه اسپان باند

اسپان باند به منظور محافظی پوشاننده برای باغ، مواد محافظتی از حیوانات موذی کشاورزی، باران شدید، سالن باران، بیش از حد گرم شدن کاربرد بسیار زیادی دارد. علاوه بر این موارد از آن به عنوان ماده پوششی برای گلخانه ، تختخواب باغ و برای محافظت در برابر سرما، مواد پوششی برای مالچ پاشی زمین و مقابله با علف های هرز استفاده می‌کنند. این ماده میکروکلیمای مطلوب را برای رشد گیاهان تضمین می‌کند و در نهایت منجر به کاهش دوره‌های بلوغ گیاهان می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد اسپان باند برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات

زمانی که کشاورزان عزیز از این پارچه به عنوان محافظ بر روی محصولات چیده شده و یا گیاهان بهره می‌برند در دمای پنج درجه سانتی‌گراد میزانی از رطوبت در گردش به دام می‌افتد. پارچه اسپان باند با ایجاد محیطی مناسب می‌تواند از یخ زدن محصولات جلوگیری کند.

چرا اسپان باند یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت از سرما در برابر محصولات است؟

چرا اسپان باند یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت از سرما در برابر محصولات است؟

اسپان باند دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای است که توانسته به یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات کشاورزی محسوب شود.

چند مورد از بهترین ویژگی‌ها عبارتند از

  • قیمت بسیار به صرفه و ارزان
  • بدون هیچ مشکلی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • وجود خاصیت ضد اشعه‌ی فرابفنش از گیاهان در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.
  • وجود خاصیت آنتی باکتریال از انتشال باکتری و قارچ در بین محصولات جلوگیری می‌کند.
  • با وجود خاصیت آبدوست و آبگریز بودن میزان رطوبت لازم برای رشد گیاهان فراهم می‌گردد.

این خصوصیات باعث شده تا رد پای اسپان باند را در حوزه‌ی کشاورزی مخصوصا به منظور جلوگیری از یخ زدگی محصولات فراوان مشاهده کنید.

مهم ترین نکاتی که ضمن تهیه‌ی پارچه اسپان باند به منظور محافظت از محصولات کشاورزی باید مد نظر داشت:

دقت کنید که صرفا یک نوع اسپان باند در حوزه‌ی کشاورزی به بازار ارئه نمی‌شود. هر یک از محصولات تولیدی در این زمینه کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. متناسب با موقعیت و هدفی که از استفاده از این پارچه دارید می‌توانید نوع خاصی را تهیه کنید. متاسفانه در صنعت کشاورزی، کشاورزان به دلیل تغییرات قابل ملاحظه در شرایط آب و هوایی و فاکتورهای گوناگون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. استفاده از این ابزار نمی‌تواند تمامی دغدغه این عزیزان را رفع کند. اما می‌تواند تا حد زیادی در رفع مشکلات آن‌ها تاثیرگذار باشد. در سبک کشاورزی مدرن اسپان باند به دلیل اینکه سطح صافی دارند از آسیب به گیاه در برابر سرما، اشعه مضر خورشید و حشرات محافظت می‌کند. قبل از خرید حتما در زمینه‌ای که قصد دارید از اسپان باند بهره ببرید به فروشنده اطلاع دهید تا نهایت رضایت را از خرید خود کسب کنید.

در پایان

در این مقاله به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالانی که با محصولات کشاورزی سروکار دارند اشاره شد. جلوگیری از یخ زدگی و محافظت از محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای رسیدن محصول با کیفیت به دست مشتری باید مد نظر داشت. شهر اسپان با داشتن چندین سال سابقه در تولید پارچه‌های بدون بافت استفاده از اسپان باند را به شما پیشنهاد می‌کند. تنها کافی است از طریق پل‌های ارتباطی با همکاران ما در مجموعه تماس بگیرید. حتما کاربرد مد نظر خود از این پارچه را به مشاوران ما اطلاع دهید تا برای تهیه‌ی بهترین ابزار شما را راهنمایی کنند.

برای اطلاعات بیشتر و خرید پارچه اسپان باند به سایت فروشگاهی ما در شهراسپان مراجعه نمایید