اسپان باند و ملت بلون از پارچه های فاقد بافت هستند. جایگاه مهمی در مصارف مختلف دارند. اسپان باند (Spun Bond) نوعی پارچه فاقد بافت است و از پلی استر و پلی پروپیلن ساخته می شود. این پارچه ها با عناوین پارچه های یکبار مصرف و بدون بافت معروف هستند . اسپان باند با پارچه هایی که از در هم تنیدن تار و پودهای استفاده می شود، متفاوت است. تفاوت پارچه های رایج در بازار با اسپان باند فرایندهای شیمیایی، مکانیکی و حرارتی آن است. این پارچه ها از طریق سوزن زنی و یا پِرِس تولید می شوند.

 

پارچه ملت بلون چیست؟

ملت بلون اصلی‌ترین پارچه‌ در تهیه ماسک استاندارد است. از فیلامنت‌ منقطع تولید می گردد. پارچه‌های فیلامنت مقاومت زیادی در برابر سایش و فشار دارد و استفاده روزمره اش مشکلی ایجاد نمی‌ کند. ظرافت فیلامنت‌هایش ۱ تا ۵ میکرون است. سبب افزایش خاصیت نفوذ‌ناپذیری ملت بلون در ماسک‌های جراحی می گردد. از ملت بلون برای ماسک سه لایه جراحی استفاده می گردد. پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها، پتروشیمی، آزمایشگاه‌ها و صنایع فولاد استفاده می کنند.

 

مقایسه اسپان باند و پارچه ملت بلون 

اسپان باند و ملت بلون از پارچه های بدون بافت هستند و تمایز آنها در فرایند تولید آن است. تمایز بین این پارچه (Melt Blown) و اسپان باند در دما و حجم هوای در نازک کردن رشته ها و همچنین مکانی که رشته ها کشیده می شوند، است. در روند تولید ملت بلون زیادی هوا با دمای بالا سبب نازک کردن تارها می شود. در فرایند تولید اسپان باند، حجم کمتری هوا با اهدف سرد کردن و نازک کردن فیبرها استفاده می شود.

مکان کشیده شدن این دو نوع پارچه متفاوت است. در روند تولید اش، کشیدن و نیروی نازک در نوک قالب استفاده شده اما در روند تولید اسپان باند کشیده و نازک شدن استفاده نمی شود. این پارچه از میکرو و نانوالیاف ساخته شده است و در آن یک ماده ذوب پلیمری استخراج می شود. محصول تولید شده این فرایند یک سطح ورقه است و در تولید سیستم تصفیه، جاذب، لباس، و سیستم های دارویی استفاده می شود.

متشکل از فیلامنت های منقطع در طول مختلف هستند. ظرافت و قدرت نفوذناپذیری بالایی دارند که از اصلی ترین ویژگی های آنها است. این پارچه قابلیت جذب بیش از 15 برابر وزن را دارند. سادگی، بهره‌وری بالا، و عملکرد از ویژگی های ملت بلون است.

دلایل استفاده از پارچه ملت بلون در ماسک

این پارچه از مواد سازگار با محیط زیست که قابلیت تنفس، انعطاف پذیری، سبک، غیر سوزاندن، تجزیه آسان، غیر سمی، غیر تحریک کننده، قابل بازیافت است، ساخته شده است. این لایه در ماسکها نرم و قابل انعطاف است که مانند فیلتر از ورود میکروبها، ذرات نانومتری و مواد شیمیایی جلوگیری می‌ کند. این پارچه برای تولید ماسک ۲۰ تا ۴۰ گرم وزن دارد. توسط الیاف پلی پروپیلن تهیه ‌می گردد.

فرآیند تولید ملت بلون

برای فرآیند تولید این پارچه: هوا با شتاب بالا در رزین مذاب از نوک قالب اکسترودر به داخل کانوایر برای شکل دادن الیاف نازک دمیده می شود. فرآیند تولیدش مانند اسپان باند است. طی یک فرآیند رزین ها به الیاف بدون بافت تبدیل می شود. فرایند ملت بلون شامل موارد زیر است: بیرون دهنده (اکسترودر)، پمپ اندازه گیری، مونتاژ قالب، ساختمان شبکه و پیچنده  است. پمپ اندازه گیری جابجا کننده هوا در جهت مثبت است. پمپ اندازه گیری دارای ۲ قسمت توری داخلی و شمارنده دندانه های چرخ دوار است.

 

کاربرد ملت بلون

از اصلی ترین کاربرد آن، ساخت دستگاههای تصفیه آب، ماسک و انواع فیلترهای تهویه هوا است. با شیوع کرونا از این پارچه و اسپان باند استفاده شد.

فیلتر کردن سبب جدا سازی مواد معلق جامد از مایع یا گاز می شود. در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. استفاده از پارچه فاقد بافت در صنعت و بهداشت و زندگی روزمره جایگاه دارد.

پارچه ملت بلون بی بافت مثل اسپان باند است. نقش فیلتر ماسک را دارد. پارچه ملت بلون متشکل از فیلامنت های منقطع و ظرافت ۱ تا ۵ میکرون را دارد. بارزترین خصوصیات این پارچه ها ظرافت الیاف و  نفوذ ناپذیری بسیار بالا آن است.

پارچه ای منحصربه‌فرد است. زیرا فیبرهای نازکی تولید می کند که در دیگر فرآیندها در دسترس نیست.

مدیای تصفیه کننده: بیشترین تقاضا را در بازار دارد. معروفترین کاربرد مدیای فیلتر ماسک جراحی و فیلترهای اتاق تمیز است.

فیبرهای پزشکی : دومین بازار MB کاربردش در پزشکی و جراحی است.

محصولات پزشکی : در ۲ نوع بهداشتی و محافظتی استفاده می شود.

جذب کننده روغن : این پارچه می توانند روغن را جذب کنند. معروفترین کاربرد آن برداشتن چربی از سطح آب است.

در لباس : از ملت بلون بعنوان عایق حرارتی، پارچه های صنعتی یکبار مصرف، لایه زیری برای چرم های سنتتیک استفاده می شود.

چسب هات ملت : روند ملت بلون در هر نوع از ماده ترموپلاستیک به کار می رود. کار فرمولاسیون چسب هات ملت یک شبکه چسبنده یکنواختی را شکل میدهد.

خصوصیات الکترونیکی :  در بازار الکترونیک برای فیبرهای خطی در دیسکت های فلاپی کامپیوتر است و جداکننده باتری به عنوان عایق در خازن استفاده می شود.

کاربردهای متفرقه :  تولید چادرها و پارچه های بدون بافت قابل ارتجاع است.

چرا از ملت بلون به جای اسپان باند در لایه های وسط ماسک های پزشکی و n95 استفاده می شود

پارچه ملت جذب بهتری در برابر ویروس، باکتری ها و ذرات موجود در هوا نسبت به اسپان باند دارد. محافظت بهتری در برابر باکتری ها دارند.

پلی پروپیلن نبافته چیست؟

اکستروژن Melt blown برای تولید پارچه غیر بافته استفاده می شود. پارچه حاصل دارای خواص مطلوب است و عبارتند از: جذب و ضد باکتریایی. نبافته پارچه ها نیازی به شستشو ندارند و یکبار مصرف هستند.

 

آیا پارچه ملت بلون امن است برای تولید ماسک و صورت؟

از این پارچه برای ماسک استفاده می شود سبب افزایش راندمان فیلتر ۹۵٪ می شود. سازگار با محیط زیست است. انعطاف پذیری و سبک است. پارچه ترکیبی با اسپان باند  بصورت همزمان با قرار گرفتن لایه های ملت بلون در بین لایه اسپان باند تولید می شود . برجسته ترین ویژگی اش قابلیت نفوذناپذیری بالای آن است.

خواص این پارچه 

این پارچه خواص مطلوبی دارد و عبارتند از:

  • جاذبه
  • ضد باکتریایی
  • فیلتر کردن
  • دفع مایع
  • انعطاف پذیری
  • نرمی
  • استعداد
  • استحکام – قدرت
  • کش آمدن
  • قابل شستشو

 ویژگی‌های این پارچه در ماسک

لایه‌ این پارچه در ماسک به کاغذ فیلتر معروف است. کاغذی بودن یک لایه‌ خشک و غیر منعطف خواهد بود. بلکه نرم و انعطاف‌پذیر است. ملت بلون دارای الیاف‌های فوق‌العاده ریز است. کرکی و نرم، ماست و روغن و میکروب‌ها را جذب می کند. اما تنفس راحت است. همزمان با فیلتر هوا اکسیژن مورد نیاز را به سمت مجاری وارد می کند.

برای تولید ماسک‌ استاندارد برای پزشکی و کارکنان در محیط‌های آلوده (پتروشیمی، صنایع سیمان، فولاد، آزمایشگاه‌ها) از لایه ملت بلون استفاده می‌شود. از ویژگی‌های دیگر لایه ملت بلون، مقاومت در برابر مواد شیمیایی است. این لایه علاوه بر فیلتر کردن، مانع از ورود آلاینده‌های شیمیایی به داخل ریه می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از ماسک سبب افزایش سلامت خود و جامعه می شود. ماسک‌های سه لایه با این پارچه (ماسک‌های سه لایه جراحی) از موثرترین ماسک‌ها برای جلوگیری از کرونا است. ماسک زدن به این معنی نیست که می‌توانید مدت طولانی در تماس با افراد باشید. این ماسک‌ها فقط چند دقیقه از شما در برابر بیماری محافظت می کند.