صرفه جویی در آب کشاورزی امری حیاتی است که باید حتما به آن تخصصی پرداخته شود. زیرا آب برای زندگی ضروری است. همچنین آب بخشی جدایی ناپذیر از کشاورزی مدرن است. ما اغلب در مناطقی کاشت می‌کنیم که بارندگی کافی برای آبیاری محصولاتی که نیاز داریم، دریافت نمی‌شود. اینجا است که تکنیک‌های آبیاری وارد می‌شوند.

7 روش برتر صرفه جویی در آب کشاورزی

در این مقاله 7 روش  صرفه جویی در  آب کشاورزی آورده شده است که امروزه می‌توانید از آن ها استفاده کنید. چه در حال کاشت یک مزرعه باشید و چه فقط یک باغچه بخواهید در حیاط خلوت خود پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی و باغداری جلوگیری کنیم؟

1. آبیاری قطره ای

اولین روشی که می‌خواهیم با آن شروع کنیم، آبیاری قطره ای است. در این فرآیند، به جای آبیاری تمام گیاه از بالا، از لوله‌هایی برای چکاندن آب به آرامی بر روی ریشه‌ استفاده می‌کند. این عملکرد باعث صرفه جویی بین 20 تا 50 درصد می‌شود.  همچنین این روش سایر موارد منفی مانند: تبخیر سطحی و احتمال آبیاری بیش از حد را کاهش می‌دهد.

2. محصولات مقاوم به خشکی

تغییرات آب و هوایی به این معنی است که خشکسالی در حال تبدیل شدن به یک تهدید در بسیاری از نقاط جهان است. پس به جای استفاده از آبیاری بیشتر، کاشت محصولات مناسب با شرایط اقلیمی، یکی از اساسی ترین راه ها برای صرفه جویی در آب کشاورزی است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد خشکسالی است، کاشت محصولاتی که در برابر این شرایط مقاوم هستند ایده خوبی است.

3. جمع آوری و ذخیره آب باران

اگر چه ممکن است باران پاسخگوی تمام نیازهای آبیاری نباشد، اما به این معنا نیست که جمع آوری و ذخیره آب باران نمی‌تواند به عنوان راهی برای صرفه جویی باشد. زیرا اگر باران بارید و مزرعه ابزاری برای تصفیه آب داشته باشد در صورت استفاده از آن برای آشامیدن و همچنین آبیاری، می‌تواند یک حرکت فوق العاده مفید برای صرفه جویی در آب کشاورزی باشد.

4. زمان آبیاری را بهینه کنید

به طور کلی آبیاری در گرمای روز فقط آب شما را هدر می‌دهد. اما بهترین زمان برای آبیاری چه زمانی است؟
برای دانستن زمان آبیاری، نظارت بر پیش بینی ها و توجه به سطوح رطوبت خاک مهم است. تنظیم برنامه آبیاری خود بر اساس نیروهای طبیعی نه تنها در مصرف آب صرفه جویی می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که گیاهان شما دقیقاً آنچه را که نیاز دارند دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه انواع پوشش گلخانه و مزایا هر کدام

5. آبیاری زیر سطحی

این امر آبیاری قطره ای را به سطح بعدی می‌برد. یعنی به جای استفاده از مقدار کمی آب بر روی سطح و اجازه دادن به آن در خاک، نیاز به دفن لوله های آبیاری خود در زیر زمین قبل از کاشت محصولات دارد. آنها آب را به طور مساوی بین ریشه های گیاه توزیع و صرفه جویی در آب کشاورزی را اعمال می‌کنند.

6. آبیاری اسپری کم انرژی

دو تفاوت اصلی بین یک سیستم اسپری کم انرژی و آبپاش معمولی وجود دارد: شدت و مجاورت. سیستم های اسپری کم انرژی به آرامی روی محصولات اسپری می‌کنند که در نتیجه باعث صرفه جویی در آب کشاورزی می‌شود. شدت کم با نزدیک بودن نازل اسپری به گیاه جبران می‌شود. این گونه به سادگی با نزدیک نگه داشتن سیستم اسپری به زمین، بیش از 90 درصد آب توسط گیاه مصرف می شود.

7. پارچه های اسپان باند

همانطور که تا الان همراه ما بودید، 6 راهکار برای صرفه جویی در آب کشاورزی به شما عزیزان ارائه دادیم. اما اکنون می‌رسیم به مهم ترین راهکار، یعنی پارچه های اسپان باند برای مصارف کشاورزی. اسپان باند کشاورزی با استفاده از پلی پروپیلن ساخته شده اند. همچنین آنها، بدون استفاده از چسباننده و فقط با کمک حرارت تولید می‌شوند. به همین دلیل آسان تر بازیافت شده و دوستدار محیط زیست محسوب می‌شوند و نسبت به سایر پارچه ها اقتصادی تر هستند.

اسپان باند و صرفه جویی در آب کشاورزی

اسپان باند تأثیرات مطلوب زیادی بر گسترش محصولات زراعی دارد. محصولات و گیاهان در مزارع کشاورزی و باغداری به طور کامل توسط اسپان باند کشاورزی محافظت می‌شوند. آنها در صنعت به دلیل مقاوم بودن در برابر پارگی، تثبیت UV و مقاوم در برابر آب و هوا شناخته شده اند. محصولات زراعی در پوشش پارچه های اسپان باند، برای جوانه زدن سریع تر رشد می‌کنند و زودتر از گیاهان بدون پوشش به بلوغ می‌رسند. هنگامی که گیاهان تحت اسپان باند رشد می‌کنند، عملکرد کلی، ارتفاع بوته، سطح برگ و تعداد برگ هایشان در مقایسه با گیاهان بدون پوشش نیز بیشتر است.

حتی می‌توان آفات و حشرات را با استفاده از پارچه های اسپان باند در کشاورزی کاهش داد و از آنها در برابر، باد و یخبندان محافظت کرد. آنها پس از نصب، تا سال ها بدون تعمیر و نگهداری به محافظت خود ادامه می‌دهند. همچنین پارچه های نفوذپذیری هستند که به هوا، آب و مواد مغذی اجازه عبور می‌دهند و برای جلوگیری از تابش نور خورشید، برای کاهش فتوسنتز و توقف رشد علف های هرز طراحی شده اند که همین امر باعث صرفه جویی در آب کشاورزی می‌شود.  در ادامه به بقیه مزیت های استفاده اسپان باند پلی پروپیلن اشاره خواهیم‌ کرد.

بیشتر بخوانید: خرید اسپان باند کشاورزی با قیمت مناسب

دیگر ویژگی های اسپان باند برای صرفه جویی در آب کشاورزی

  • قابلیت آبدوست و آبگریز بودن
  • آب بندی و کنترل حرارت
  • فیلتراسیون نور UV (مفید برای گلخانه ها و راه های دیگر)
  • جذب رطوبت با طیف گسترده ای از گزینه ها
  • جلوگیری از رشد علف های هرز بدون استفاده از مواد شیمیایی
  • کمک به مرطوب شدن و سست شدن خاک
  • کمک به کنترل گرمای و قابل تنظیم بودن
  • حفظ نفوذپذیری هوا و جلوگیری از آسیب به میوه و ریشه
  • کمک به افزایش اثرات کود و جلوگیری از از بین رفتن آنها
  • قابل بازیافت
  • کمک به مدیریت هجوم حشرات و در نتیجه کاهش تلفات محصول
  • کمک به جلوگیری از آبیاری بیش از حد بذرها

آینده حفاظت از آب با اسپان باند

با ادامه رشد جمعیت، حفظ آب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این امر به ویژه در زمینه هایی مانند کشاورزی که در حال حاضر از منابع آب شیرین کره زمین استفاده می‌کنند بسیار مهم است. حتی اگر فقط یک باغ کوچک در حیاط خلوت خود راه اندازی کرده‌اید، می‌توانید بسیاری از این تکنیک ها را برای کمک به حفظ آب در خانه خود به کار بگیرید. یکی از تکنیک های صرفه جویی آب جلوگیری از تبخیر با پوشش اسپان باند است. برای خرید اسپان باند کشاورزی به فروشگاه ما مراجعه کنید.