یکی از اجزای اصلی و ضروری برای احداث هر مدل گلخانه‌ای، چه برای مصارف خانگی یا تجاری، پوشش آن است. با توجه به افزایش استفاده از گلخانه‌ها، امروزه گزینه‌های بیشتری در پوشش گلخانه‌ها نسبت به قبل وجود دارد. همانطور که گلخانه‌ها در اندازه‌ها و انواع متنوعی هستند، پوشش‌های گلخانه‌ای نیز انواع مختلفی دارند. در حالی که همه آنها در کنترل نور خورشید به گلخانه‌ها موثر هستند، برخی گران‌تر از بقیه هستند. پوشش‌ها نیز از نظر دوام متفاوت هستند. آن هایی که دارای محافظ اشعه ماوراء بنفش یا UV می‌باشند از سایر مدل‌های دیگر دوام بیشتری دارند. همچنین نوع آنها با توجه به نوع محصول کشاورزی‌ای که قرار است در آن کاشته شود، شرایط نگهداری خاص آن گیاهان و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر متفاوت است. یکی از بهترین راه‌کارها برای احداث گلخانه، استفاده از پوشش اسپان باند است. در این مقاله در مورد کاربردها و مزایا پوشش گلخانه اسپان باند صحبت می‌کنیم.

پوشش گلخانه اسپان باند و سایر پوشش‌ها

پارچه های نبافته اسپان باند در قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف و بسیار متنوع تولید می‌شوند. این منسوجات به مرور زمان بخش زیادی از فرایندها و امور ما را تسهیل کرده‌اند. همچنین در اکثر صنایع و جنبه‌های مختلف زندگی ما وارد شده‌اند. از جمله پوشک‌های یکبار مصرف، صنایع غذایی، منسوجات آرایشی و بهداشتی، فیلتراسیون، صنعت خودروسازی، مهندسی عمران، بسته‌بندی، پشتی فرش و مصارف بیمارستانی. یکی از رایج‌ترین کاربردهای این منسوجات استفاده از آنها در صنعت کشاورزی است. امروزه نقش پارچه‌های بدون بافت در این صنعت، در حال گسترش است. از مزایا پوشش گلخانه اسپان باند، می‌توان به عملکرد جذب رطوبت و مقاومت بالا در برابر آب و هوای ناهنجار اشاره کرد. پوشش‌های جدید اسپان باند بهبود قابل توجهی در مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد و محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. بعد از معرفی سایر پوشش‌های گلخانه، شما را با کاربردهای باورنکردنی و مزایا پوشش گلخانه اسپان باند آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه 7 روش برتر صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی

  • پوشش شیشه‌ای

شیشه یک پوشش سنتی برای گلخانه است. شیشه اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی نور خورشید وارد گلخانه شود و به ایجاد یک محیط گرم برای رشد گیاهان کمک می‌کند. شیشه یک پوشش بادوام است. نور فرابنفش باعث از بین رفتن شیشه نمی‌شود. اگر شیشه را برای پوشش گلخانه انتخاب می‌کنید باید بدانید که فرایند نصب و جابه‌جایی شیشه‌ها نیازمند مراقبت و صرف زمان زیادی است. هنگام چمن‌زنی در نزدیکی گلخانه باید مراقب باشید که هیچ یک از پوشش‌های شیشه‌ای نشکند. تگرگ و شاخه‌های درختان نیز می‌توانند به گلخانه‌های شیشه‌ای آسیب برسانند. در مقایسه با سایر پوشش‌های گلخانه‌ای، قیمت بالاتری دارد؛ درحالی که یکی از مزایا پوشش گلخانه اسپان باند قیمت ارزان آن در مقایسه با سایر پوشش‌هاست.

  • پوشش اکریلیک و پلی کربنات

پوشش‌های اکریلیک و پلی کربنات کمی ارزان‌تر از شیشه هستند، اما معمولاً دوام بیشتری دارند. اکریلیک کمتر زرد می‌شود و معمولاً کمی بیشتر از پلی کربنات دوام می‌آورد. پلی کربنات‌ها اغلب دارای محافظ های UV هستند که روی سطح آنها اعمال می‌شود. ورق‌های دو لایه سفت و سخت هر دو نوع پوشش دارای تارهای پلاستیکی هستند که بین ورق‌ها در هم تنیده شده‌اند تا یک لایه عایق برای گلخانه فراهم کنند. انتظار می‌رود که حداقل 80 درصد از نور خورشید به داخل گلخانه فیلتر شود. این پوشش‌ها برای سقف‌های منحنی گلخانه‌ها انتخاب خوبی هستند، زیرا قابل خم شدن هستند. ولی یکی از مزایا پوشش گلخانه اسپان باند، نصب و حمل راحتر آنها در مقایسه با پوشش‌های اکریلیک و پلی کربنات است.

بیشتر بخوانید: چگونه از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی و باغداری جلوگیری کنیم؟

  • پوشش فایبرگلاس

پوشش‌‎های فایبر گلاس معمولاً 15 سال یا بیشتر دوام دارند. مدل راه راه انعطاف پذیری و دوام و مقاومت کافی در آسیب‌هایی مانند تگرگ را دارد. ورق‌های فایبرگلاس که کیفیت بالایی دارند، آسیب کمتری در اثر اشعه ماوراء بنفش به آنها وارد می‌شود. در حالی که پوشش فایبرگلاسی که تازه نصب شده به اندازه پوشش‌های شیشه‌ای، اجازه ورود نور به گلخانه را می‌دهند، اما با گذشت زمان، نفوذ نور از طریق فایربرگلاس سخت‌تر می‌شود. در برخی موارد، پوشش بیرونی رزین که فایبرگلاس را می‌پوشاند ممکن است از بین برود.

  • پوشش با فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن برای گلخانه‌های کوچک که به هدف استفاده کوتاه مدت از آنها ساخته می‌شوند، مناسب هستند. یک یا دو لایه فیلم پلی اتیلن ممکن است در طول دو فصل زراعی، دوام بیاورد. برخی از فیلم ها  حتی ممکن است دوام بیشتری داشنه باشند. این محصول ارزان است و نصب آن نیز آسان است. بعضی از فیلم‌های گلخانه دارای قابلیت محافظت در برابر اشعه UV را نیز دارند. در صورت نصب دو لایه فیلم، باید یک فن بادکن نیز برای جداسازی دو لایه نصب کنید. در غیر این صورت، مزایای عایق دولایه را از دست خواهید داد.

موارد استفاده و مزایا پوشش گلخانه اسپان باند

بهره‌مندی از این فناوری اسپان باند در صنعت کشاورزی سالانه در حال افزایش است. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. اولین دلیل این است که کشاورزان بیشتری از مزایای مقرون به صرفه زیادی که فناوری غیر بافته برای آنها فراهم می‌کند آگاه و بهره‌مند می‌شوند. این الیاف محصولات منحصر به‌ فرد هستند که به طور خاص برای نیازهای کشاورزی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، دلیل اصلی استفاده از اسپان باند، کاهش تابش خورشید و همچنین ایجاد سپر حرارتی برای گیاهان به عنوان سایه، جلوگیری از حشرات و سایر آفات روی محصولات و جلوگیری از زهکشی خاک است. منسوجات نبافته دارای چند ویژگی هستند که از آنها در صنعت کشاورزی استفاده می‌کنیم.

  • کنترل دما در تابستان: این ویژگی باعث می‌شود دما در داخل گلخانه بالا نرود و گیاهان پژمرده نشوند.
  • جذب رطوبت به مقدار لازم: از مزایا پوشش گلخانه اسپان باند می‌توان به کنترل رطوبت گلخانه اشاره کرد.
  • انتقال نور عالی: پوشش اسپان باند باعث می‌شود که نور به طور کامل و مفیدی به داخل گلخانه منتقل شود.
  • حفاظت UV
  • از بین بردن علف‌های هرز بدون استفاده از مواد شیمیایی خطرناک
  • افزایش یا کاهش فتوسنتز، در صورت نیاز
  • با کمک به افزایش یا کاهش دمای زمین در صورت لزوم، زمین را از گرما محافظت می‌کند.
  • جریان هوا را مدیریت می‌کند تا از آسیب به میوه و ریشه جلوگیری کند.
  • کمک به افزایش اثرات کود
  • کمک به پیشگیری از بیماری‌ها، مانند جلوگیری از تجمع بیش از حد آب باران
  • مدیریت مشکلات آفات برای کمک به کاهش تلفات محصول

​​​​​​​​​​​​​​بیشتر بخوانید: خرید اسپان باند کشاورزی با قیمت مناسب

نسل جدید پوشش گلخانه اسپان باند چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

نسل جدیدی از اسپان باند برای حفاظت از محیط زیست وجود دارد. این محصولات دارای خاصیت ضد آب، قابل تنفس، انعطاف پذیری، غیر قابل احتراق، غیر سمی و ضد حساسیت هستند. این اسپان باند‌ها در رنگ‌های متنوعی وجود دارند. از اسپان باند کشاورزی برای مصالح ساختمانی باغ، مواد محافظ کشاورزی، محافظت در برابر باران شدید و گرمای بیش از حد استفاده می‌شود. این پارچه بدون بافت، محیطی مساعد برای رشد گیاه را فراهم می‌کند. و زمان بلوغ را کوتاه‌تر می‌کند. همچنین برای محافظت در برابر یخ زدگی، کنترل علف‌های هرز، و پوششی برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

  • پوشش اسپان باند، ابزاری مناسب کنترل آب برای محصولات در مراحل اولیه هستند. به بهبود تولید و کارایی گلخانه، افزایش عملکرد کشاورزی، محاسبه نیاز نیروی کار و احتمالاً کاهش نیاز به آفت کش ها کمک می‌کند.
  • کمک به حفظ گرما: پوشش اسپان باند در مقایسه با پوشش فیلم پلاستیکی حرارت را بهتر حفظ می‌کند و عایق حرارتی بهتری است.
  • کنترل نفوذپذیری و رطوبت هوا
  • سرمایش و سایه‌زنی: رنگ‌های مختلف پوشش‌های اسپان باند، اثرات سایه‌زنی و خنک کنندگی متفاوتی دارند. بهترین اثر سایه‌زنی در رنگ سیاه است.
  • قیمت مقرون به صرفه و هزینه حمل و نقل و نصب ارزان
  • دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت: یکی از مهمترین مزایا پوشش گلخانه اسپان باند، بازیافت پذیر بودن آن است.

بهترین پوشش گلخانه با اسپان باند

در این مقاله راجع به انواع پوشش گلخانه ای سخن گفتیم. به علاوه با مزایا و معایب هر کدام آشنا شده و نتیجه گرفتیم بهترین انتخاب از میان انواع پوشش های گلخانه ای، پارچه اسپان باند است. چراکه مزایا پوشش گلخانه اسپان باند بیش از دیگر پوشش ها است. شما می توانید برای خرید اسپان باند کشاورزی و هر نوع دیگری به فروشگاه ما مراجعه کنید.