ماسک سه لایه از سه لایه تشکیل شده است. ماسک های تنفسی روی دهان و بینی قرار می‎‌گیرد. نقش مهمی در جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد. با توجه به شیوع کرونا ویروس از ماسک‎ برای جلوگیری از انتشار کرونا استفاده می‌‎شود. ماسک سه لایه به تنهایی، ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. اگر فرد سالم و بیمار از دو ماسک استفاده کنند، سرایت کووید-19 کمتر از 2 درصد خواهد شد.

 

 

شکل ظاهری ماسک سه لایه

ماسک سه لایه  یک بخش چین‌دار مستطیل شکل و دو کش دو طرف ماسک دارد. این ماسک ها یک گیره بالای بینی دارد که سبب تنظیم ماسک شده و از ورود هوای جلوگیری می ‎خواهد کرد. به صورت مستطیل دوخته می‌شود. سطح این ماسک‌ها چین‌خورده است و در زمان استفاده چین‌خوردگی‌ها باز می شود و سبب پوشش دهی کامل بینی، دهان و فک خواهد شد. ماسک باید روی صورت به گونه بچسبد و فضای خالی بین گونه و ماسک نباشد. ابعاد ماسک   ۱۴ × ۹ سانتی‌ متر است.

رنگ 

سفید کامل و رنگی آن  در بازار موجود است. ماسک‌های سفید رنگ زیباتر هستند و آلوده بودن را نشان می‌دهند. اما در ماسک‌ استاندارد سه لایه رنگی پشت و روی ماسک استاندارد سه لایه مشخص بوده و فرد مشکل در شناخت لایه بیرونی و داخلی ندارد. در ماسک‌ استاندارد سه لایه قسمت رنگی لایه بیرونی است و بخش بی‌رنگ طرف دهان است. ماسک‌های رنگی آبی و سفید است. رنگ سبز پرکاربردترین رنگ‌ در ماسک 3 لایه است.

ساختار 

از دو لایه اسپان ‌باند و یک لایه ملت ‌بلون تشکیل شده است. لایه ملت بلون (لایه میانی) فشرده‌تر و وظیفه فیلترکردن ویروس‌ها را دارد. برخی تولیدکنندگان به جای این لایه یک لایه اسپان دیگر هم اضافه می کنند و باعث آسیب به قدرت فیلتراسیون آن می‌شود.

پارچه SMS چیست

اس‌ام‌اس مخفف سه لایه‌ای ماسک‌ها است. اس ابتدای «اسپان‌باند» که دو لایه کناری پارچه ماسک است. ام هم اول کلمه «ملت‌بلون» است و لایه میانی ماسک است. در ماسک‌های سه لایه یک لایه ملت بلون که بین دو لایه اسپان باند است، ساخته می‌شود به پارچه آن SMS می گویند.

لایه‌های اسپان باند

لایه اسپان باند (Spunbond Nonwove) یک نوع منسوج  است (پارچه‌های بی‌بافت پارچه‌هایی درهم‌تنیده‌ از تار و پود است، اجزای آن نامنظم کنارهم قرار گرفته و پارچه را تشکیل می‌شود). جنس پارچه اسپان باند پلی پروپیلن است و در صنعت به آن PP می‌گویند. در تولید اسپان، مواد اولیه وارد اکسترودر می‌شود. این دستگاه پلی‌پروپیلن را ذوب میکند و وارد سوزن‌ها میشود و فیلامنت ایجاد می‌گردد. فیلامینت‌ها در کانال هوا سرد شده و کشش داده می‌شود و در انتهای مسیر روی نوار نقاله لایه اسپان باند تشکیل می شود. از اسپان‌باند در پزشکی، بهداشتی، آرایشی استفاده می ‌شود.

پارچه‌های اسپان در تولید لباس‌های یکبار مصرف پزشکی (گان) و زیراندازهای بیمارستانی استفاده می شود.

اسپان‌باند بر اساس وزن دسته‌بندی می‌شود. منظور از وزن پارچه یعنی وزن یک متر مربع از پارچه است.

گاهی اسپان‌باند بر اساس تعداد لایه نامگذاری می شود: S  تک‌لایه، S2 (دولایه).

ملت بلون

ملت بلون (Meltblown)  نوعی از منسوجات بی ‌بافت است و نفوذناپذیری بالایی دارد . سبب کاربرد آن در صنایع مختلف می‌شود. ماده اولیه اش پلی‌پروپیلن است و از فیلامنت‌های منقطع در طول‌های مختلف و ظرافت 1/5 میکرون تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژی ملت بلون تولید میگردد. مهم‌ترین ویژگی‌های ملت‌بلون ظرافت الیاف و قدرت نفوذ ناپذیری بالای آن در برابر مایعات است.

پارچه مناسب برای ماسک‌ سه لایه دارای یک یا دو لایه پوشش آنتی باکتریال است و ملت بلون دارای این خاصیت است.

مواد اولیه اسپان و ملت‌بلون پلی‌پروپیلن است. تفاوت اصلی آنها اندازه تار روی پارچه است. در پارچه ملت بلون تارها توسط قدرت فشار هوا روی هم فشرده شده و نفوذ ناپذیری بالایی دارد. پارچه ملت بلون از نفوذ آب و مایعات و مواد شیمیایی و گرد و غبار جلوگیری می کند. پارچه ملت بلون در صنعت فیلتراسیون استفاده شود.

ملت بلون مانند اسپان باند در پزشکی، بهداشتی، آرایشی استفاده می شود. از ملت بلون در لباس بیمارستانی و ماسک پزشکی استفاده می شود.

کش ماسک

از بخش‌های مهم ماسک سه لایه کش آن است. کش ماسک نقشی بسیار مهمی دارد و اندازه و کیفیت آن سبب شده تا کارایی و کیفیت ماسک زیاد شود. کش‌های ماسک کشش مناسبی دارد؛ نه شل است و نه سفت، سفتی زیاد سبب شده تا استفاده از ماسک سخت باشد و پوست گوش‌ها درد بگیرد. شل بودن کش سبب شده تا ماسک به صورت نچسبد و هوای فیلترنشده وارد دستگاه تنفسی شود.

کش‌ ماسک استاندارد سه لایه  به صورت دوخت اولتراسوند و بدون دخالت دست متصل می شود. در تولیدات غیرصنعتی به صورت حرارتی و با گرم کردن به ماسک می چسبانند. دستگاه‌ چسباننده کش، اتوماتیک و دستی است و نوع اتوماتیک نسبت به دستی بهتر است. در نوع اتوماتیک مراحل کش‌زنی خودکار است در نوع دستی ماسک توسط اپراتور و دکمه دستگاه نصب می شود.

گیره بینی

در ماسک سه لایه گیره نگهدارنده در بالاترین قسمت ماسک‌های سه لایه است و وظیفه دارد نشت هوا از بالای ماسک کم شود. بعد از پوشیدن ماسک دقت کنید ماسک کاملا روی بینی قرار بگیرد تا راه رفت‌و‌آمد هوا بسته شود.

 

 

کاربردهای ماسک های سه ‌لایه

در گذشته ماسک‌ های استاندارد سه لایه را کادر درمان استفاده می کردند اما امروزه با شیوع کرونا، ماسک استاندارد سه لایه در تمام اقشار جامعه و مردم عادی بیشترین کاربرد را دارد. ماسک‌های سه لایه استاندارد  در جلوگیری از کرونا نقش دارد. استفاده از ماسک استاندارد سه لایه انتقال بیماری کمتر از 2 درصد است. ماسک‌ استاندارد سه لایه مانع از لمس دهان و بینی می‌شود و آلودگی وارد بدن فرد نمی شود.

بیماران کرونایی باید از ماسک‌های سه لایه استاندارد استفاده کنند تا قطرات دهان و بینی به محیط پخش نشود. ماسک‌های سه لایه یکی از مناسب‌ترین ماسک‌ها است. این ماسک‌ها کاملا مانع ورود ویروس نمی شود و استفاده از آن برای بیماران سخت نیست. افراد شاغل در مراکز درمانی از ماسک سه لایه استفاده کنند. این ماسک‌ها فیلتر مناسبی دارند و برای کادر درمانی بیمارستان‌ها مناسب است.

ماسک‌های پرستاری

این ماسک بعنوان ماسک استاندارد سه لایه شناخته می‌شود. ماسک پرستاری به ماسک کاغذی هم معروف است.

ماسک‌های جراحی

ماسک‌ استاندارد سه لایه به ماسک جراحی معروف است. ماسک جراحی با ماسک پرستاری تفاوت دارد و تفاوت آن در قرار گرفتن اش روی صورت است.

میزان عمر ماسک های سه لایه پزشکی

عمر ماسک استاندارد سه لایه به اندازه یک بار قرار گرفتن بر روی صورت است. بعد از برداشتن از صورت باید دور انداخته شود. استفاده مجدد از ماسک سه لایه سبب گسترش آلودگی می شود.

خیر. شستشوی ماسک‌های سه لایه بر پایه ملت بلون امکان پذیر نیست و سبب آسیب جدی به ماسک می شود و حفاظت فرد را به خطر می‌اندازد.

 

 

راندمان ماسک های سه لایه پزشکی

بازده فیلترینگ ماسک استاندارد سه لایه ۸۰ درصد است. ۲۰ درصد از ذرات، توانایی عبور به ریه را دارند.

پرسنل بیمارستان، پزشکان، جراحان، پرستاران و افرادی که با بیماران عفونی ارتباط دارند. افرادی که با مواد غذایی کار می‌کنند برای رعایت بهداشت باید ماسک بزنند. عبور از محل‌ها آلوده محیطی مانند فاضلاب‌ها باید ماسک زده شود.

قیمت ماسک سه لایه طبق فاکتورهایی مانند برند و سازنده، کیفیت محصول، نوع بسته‌بندی، نوع ارز خریداری شده و حجم بسته متغیر است.

ویژگی های ماسک سه لایه کشدار

ماسک سه لایه یک ماسک یکبار مصرف برای حافظت فرد است و روی بینی و دهان قرار خواهد گرفت. جنس ماسک استاندارد سه لایه  از کاغذ یا پارچه پنبه ای است. ویژگی های ماسک استاندارد سه لایه کشدار:

  • تولید شده در مکان تمیز
  • ضد اشعه ماوراء بنفش
  • فیلتراسیون باکتریایی با بازدهی بالا
  • حلقه گوش با جوش التراسونیک
  • سیم بینی تک هسته ای
  • طراحی پارچه سه لایه سازگار با پوست
  • مواد استفاده شده بدون بو و بدون حساسیت
  • فاقد لاتکس و الیاف شیشه

ماسک استاندارد سه لایه صورت یکبار مصرف دارای حلقه های گوش است و برای راحتی استفاده می‌شود. لایه داخلی بافتش بسیار نرم و بدون رنگدانه است. غشای فیلتر لایه میانی از مواد استاندارد ساخته شده. ماسک سه لایه سبب فیلتراسیون و حفظ ایمنی فرد می‌شود. این کالا از فرد در برابر باکتری‌ها، میکروب‌ها یا ویروس‌ها حافظت می‌کند. از انتشار بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

ماسکهای چندین لایه از اسپان باند و ملت بلون بدون بافت تشکیل شده است. در ساخت ماسک سه لایه از تکنولوژی استفاده شده که سبب شده ماسک نفوذ زیادی داشته باشد و از اندام های تنفسی در برابر کرونا حفاظت کند. ماسکی که حاوی ملت بلون است از پارچه نرم و لطیف ساخته شده و به خوبی هوا را منتقل می کند و حساسیت ایجاد نمی کند.

کلام آخر

ماسک‌ سه لایه از دو لایه اسپان ‌باند و ملت بلون تشکیل شده است. لایه‌ اسپان ‌باند مثل الک از ورود ذرات گرد و غبار و ویروس‌ها و لایه ملت بلون از ورود ذرات جلوگیری می‌کند. مصرف ماسک استاندارد سه لایه در بیمارستان‌ها، پرستاران، پزشکان و جراحان است. استفاده مجدد از ماسک‌ استاندارد سه لایه سبب گسترش آلودگی می‌شود. دور انداختن ماسک اگر درست انجام نشود موجب انتقال و پخش آلودگی و باکتری‌ها و ویروس‌های می‌شود.