روش تولید پارچه اسپان باند از جمله کم هزینه ترین روش های تولید پارچه صنعتی است. در صنعت پارچه بافی از جمله پارچه هایی که در دسته پارچه های بدون بافت قرار می‌گیرد، پارچه اسپان باند مي‌باشد. ماده اولیه اسپان باند را که پلی پروپیلن بوده، در اثر دما و حرارت بالا به نقطه ذوب می رسانند؛ سپس مایع ذوب شده را پس از عبور از یک سطح سوزنی شکل به کمک وسیله ای همانند وردنه با عنوان کلندر صاف نموده و به ضخامتی تا حد دلخواه در می‌آورند. امروزه در صنعت خودرو سازی از این نوع پارچه در قسمت‌های مختلف خودرو به عنوان طرح دهنده‌ای جذاب و بسیار پرکاربرد استفاده می‌نمایند. در این مقاله به کاربرد اسپان باند در زمینه‌ی خودروسازی می‌پردازیم.

اسپان باند و خودروسازی

تنوع رنگ در پارچه اسپان باند موجب می‌شود تا هیچگونه محدودیتی در بکارگیری آن داخل خودروها ایجاد نشود. همانطور که می‌بینید، استفاده در بخش‌های مختلفی از اتومبیل از جمله کنار صندلی‌ها، چادر بیرونی اتومبیل، پوشش داخلی سقف ماشین، تزیینات داخل ماشین، و همچنین جهت ایجاد خطوط رنگی در اتومبیل از کاربردهای اسپان باند در صنعت خودروسازی می‌باشد.

استفاده از پارچه اسپان باند در پوشش داخلی و سقف خودرو

تولید اولیه پارچه اسپان باند به کشور آمریکا و به زمانی حدود 50 سال قبل بر می‌گردد. از جمله استفاده از این پارچه پر طرفدار در قسمت تزئینات مربوط به سقف داخلی خودرو است. هدف از پوشیده نمودن سقف خودرو به کمک پارچه اسپان باند علاوه بر زیبایی و فرم دهی، می‌تواند عایق بندی نیز محسوب شود. عایقی که بتواند در مقابل بروز سرما جلوگیری کند. همچنین فضای خنک کولر داخل ماشین را در فصل گرم حفظ نماید و مانع از خروج آن شود. لازم به ذکر است زمانی که خودرو در حال حرکت است لرزش هایی که داخل آن ایجاد می‌شود نیازمند محافظت بیشتر و انعکاس امنیت بالاتر است. وجود روکش اسپان باند را نمی‌توان در ایجاد این حس آرامش نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: کاربرد پارچه های اسپان باند در مبل سازی

کاربردهای اسپان باند در ایجاد خط های رنگی خودرو 

از جمله مواردی که شکلی زیبا و جذاب و حس خوب در زمان استفاده از اتومبیل به افراد می‌دهد، زیبایی محیطی و انتقال حس خوب از فضای داخل اتومبیل است. اگر قرار است ساعاتی را در این فضا صرف کنید و تجربه یک مسافرت دل انگیز را در خودروی شخصی خود داشته باشید، قطعا داشتن یک محیط آرام و لطیف به شما تجربه یک خاطره خوب را خواهد داد. در فضای داخلی اتومبیل، وجود روکش هایی تمیز با رنگ دلخواه می‌تواند این فضارا برای افراد ایجاد نماید.

از جمله کاربردهای اسپان باند، روکش صندلی ها و روکش فضای داخلی خودرو است. درکنار طرح و رنگی که پارچه اسپان باند به فضای داخلی خودروی شما می‌بخشد ایجاد دو رنگ و یا سه رنگ بودن در طراحی این فضا آن را زیباتر می‌کند. بسیاری از طراحان داخلی خودرو در بین روکش اسپان باند از نوارهایی با همین جنس اما رنگ متفاوت تر استفاده می‌کنند. ایجاد خط های رنگی کار بسیار ساده‌ای برای یک طراح ماهر است که اثر بسیار بالایی را با خود به همراه دارد.

تزئینات درون ماشین

صنعت خودروسازی سعی دارد علاوه بر سایر ویژگی‌های موتوری و سرعت، بهترین پکیج تزئینات داخلی و بیرونی را به خریداران خودرو ارائه دهد. از این رو سعی می‌کند با حساسیت بیشتری کاورها و پوشش‌های محسوس داخل فضای خودرو انتخاب نماید. یکی از مزیت کاربردهای اسپان باند تمیز شدن سریع و راحت این نوع پارچه می‌باشد. اگر مایلید رنگ روشن را برای طراحی اسپان باند استفاده نمایید از جهت نظافت و پاکیزگی نیز آسوده خاطر باشید. برای مشاهده دیگر کابردهای اسپان باند مقاله اسپان باند +کاربرد آن در صنایع مختلف را مطالعه فرمایید.

جلوگیری از نفوذ صداها به داخل خودرو  با کمک اسپان باند

صنعت خودرو سازی از جمله نکات مهم دیگری را که در ارائه بهترین روش در بهرهمندی از کاربردهای اسپان باند در نظر دارد، این است که فضای داخلی خودرو در حین رانندگی بی سرو صدا باشد. مسلما خودرو در هنگام حرکت و بخصوص حین سرعت با سروصدا همراه خواهد بود. بخش تجهیزات موتوری صنعت خودروسازی سعی می‌نماید تا بهترین کیفیت را با کمترین سروصدا به مشتریان عرضه کند؛ اما در این میان وجود عایق‌های مانع از نفوذ صدا را به داخل اتومبیل نمی‌توان نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: پارچه نانوون (Non-woven) چیست؟

از دیگر کاربردهای اسپان باند، ممانعت از نفوذ سروصدای ناشی از حرکت و یا هرگونه صدای نشات گرفته از ترافیک و فضای بیرون اتومبیل است. این پارچه از آنجایی که علاوه بر طرح و زیبایی، همانند یک عایق عمل می‌کند و سعی دارد تا از نفوذ هرگونه سروصدا به داخل جلوگیری نماید. مواد به کار گرفته شده در بافت این نوع پارچه مواد نفتی سعی دارد در عین نازکی و فرم دهی و حالت پذیری بسیار بالایی که دارد از ورود هرگونه صدا، سرما، گرمای مزاحم و... جلوگیری نموده و در عین حال فضای خنک و یا گرم حاصل از کولر و یا بخاری داخل اتومبیل را حفظ نماید.

انواع پارچه های اسپان باند و بهترین برند خرید اسپان باند

دیگر مزیت کاربردهای اسپان باند که توجه صنعت خودروسازی را به استفاده از محصولات اسپان باند جلب می‌نماید تنوع در انواع پارچه‌ها می باشد. امروزه داشتن کیفیت در کنار قیمت مناسب برای روکش‌های و کاورهای داخلی خودرو به صنعت خودروسازی این اطمینان را داده است که از اسپان باند به عنوان یک روکش بادوام خودرو استفاده نماید. این تنوع در کنار کیفیت کار و مرغوبیت محصول، آن را در یک برند خاص مشهور ساخته است باکیفیت‌ترین مجموعه ای که به تولید پارچه اسپان باند توجه دارد مجموعه شهراسپان است که سال‌ها است در این زمینه در حال فعالیت است.

علاوه بر پارچه های اسپان باند که در زمینه پزشکی، کاور سازی، انواع روکش‌ها و ... در مجموعه شهراسپان تولید می‌شود، روکش خودرو نیز با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در این کارخانه موفق در حال تولید می‌باشد. پارچه‌های اسپان باند از نظر وزن، رنگ، عرض، طول و... دارای تنوع هستند. علاوه بر این تنوع ظاهری می توان به ویژگی‌هایی همچون آب گریز بودن، ضدآب بودن، لطافت، آنتی باکتریال و... در پارچه اسپان باند اشاره داشت. وجود تمام این طرح، جنس و کیفیت در مجموعه پرتلاش شهراسپان باند کاملا مورد توجه و ارزیابی است.