اسپان لس یکی از انواع پارچه‌های نبافته (non voven) است. همانطور که در مقاله‌های قبل ذکر کردیم، پارچه‌های بدون بافت به صورت مختلف تولید می‌شوند. الیاف را به کمک چسب، حرارت و یا فرایند سوزن‌زدن بهم متصل می‌کنند. این نکته را باید ذکر کنیم که الیاف بدون بافت فاقد تارو‌پود هستند. منسوجات بی‌بافت با الیاف معمولی (منسوجات بافته) کاملا متفاوت هستند. شاید تصور کنید که این الیاف به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و محصولاتی نو ظهور هستند. اما باید بگوییم که دهه‌هاست که این منسوجات ابداع و وارد بازار شده‌اند. حتما باورش برای شما سخت است اگر که بگوییم این الیاف در بخش‌های مختلف زندگی شما نیز حضور دارند. آیا شما نیز در مورد کاربردهای اسپان لس کنجکاو هستید؟ در این مقاله کاربردهای مختلف اسپان لس را ذکر خواهیم کرد. پس تاپایان مقاله با ما باشید.

اسپان لس و ویژگی‌های آن

الیاف اسپان لس با اسپان باند کاملا متفاوت است. اسپان باند را از پلی پروپیلن تولید می‌کنند و معمولا متشکل از سه یا چهار لایه است. همچنین میزان جذب آن نیز بالاتر است. از اسپان باند برای تولید کیف‌های پارچه‌ای، کیسه‌های پارچه‌ای و کمد پارچه‌ای استفاده می‌شود. اما اسپان لس از الیاف طبیعی مانند ویسکوز تولید می‌شود و نسبت به اسپان باندها نازک‌تر هستند. جذب رطوبت خوبی دارند و موارد استفاده متنوعی دارد. از اسپان لس برای تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و پزشکی استفاده می‌شود. صنایعی همچون گردشگری و هتل‌داری نیز جز متقاضیان اصلی اسپان لس هستند. در ادامه به مزایای این الیاف و همچنین کاربردهای آن در صنعت گردشگری اشاره می‌کنیم.

مزایای اسپان لس

این الیاف دارای مزایای زیادی هستند. مثلا جذب رطوبت بسیار بالایی دارد. همچنین تنفس پذیر می‌باشند و هوا به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کند؛ بنابراین در تولید ماسک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر وزنی، ضخامت و رنگ بسیار متنوع هستند. قابل بازیافت و به محیط زیست آسیبی وارد نخواهند کرد. استحکام و انعطاف زیادی دارند و به‌هیچ‌وجه باعث حساسیت در افراد نخواهند شد. همچنین کاربردهای زیادی دارد و در صنایع مختلف باعث سهولت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

پارچه بی بافت در صنعت گردشگری

امروزه توجه به مسائل زیست محیطی و حفاظت از زمین و جلوگیری از آلوده شدن آن یکی از دغدغه‌های دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. همچنین روز‌به‌روز بر تعداد افرادی که مایل به استفاده از خدمات و محصولات دوست‌دار محیط زیست هستند افزوده می‌شود. و این محصولات طرفداران بسیاری را به‌خود جذب کرده‌اند. یکی از مشخصه‌های اصلی این محصولات این است که در فرایند تولید آنها انرژی و آب زیادی صرف نشود. همچنین قابل بازیافت بودن یکی دیگر از معیارهای مهم این محصولات است. خوشبختانه الیاف بدون بافت اسپان لس هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این‌جا موارد استفاده آنها را در هتل‌ها و سایر مجموعه‌های گردشگری ذکر می‌کنیم.

استفاده از اسپان باند وسایل مربوط به خواب

همانطور که می‌دانید شست‌وشو، ضدعفونی، خشک کردن و اتو‌کشی ست‌های خواب مانند روبالشی، محافظ تشک و ملحفه‌ها بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است. همچنین این کارها به‌خاطر مصرف آب و برق و شوینده‌های قوی، آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کنند. بنابراین استفاده از ست‌های خواب پارچه‌ای فاقد صرفه اقتصادی است. از طرفی هم مسافران هتل ممکن است دل‌چرکین باشند و ترجیح دهند که از این ست‌ها استفاده نکنند. برای رفع این مشکلات بهتر است از ست‌های یک‌بار مصرف ساخته شده از الیاف اسپان لس استفاده کرد. طبیعتا اینکار هم به‌صرفه‌تر و هم بهداشتی‌تر خواهد بود و هم باعث افزایش رضایت مسافران می‌شود. ملحفه‌های یکبار مصرف ساخته شده از پارچه نبافته اسپان باند، در آپارتمان‌های اجاره‌ای یا هاستل‌ها ضروری هستند؛ زیرا در زمان و هزینه شستشو صرفه جویی می کنند، همچنین بهترین شرایط بهداشتی را تضمین می کنند.

توالت و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از کاربردهای اسپان لس در صنعت گردشگری، استفاده از آنها در سرویس بهداشتی و حمام است. برای مثال در سرویس بهداشتی هتل‌ها دستمال‌مرطوب، دستمال توالت، دستمال مرطوب آرایشی، پدهای مخصوص پاک کردن آرایش چشم. حتی پدهای بهداشتی‌ مخصوص بانوان که در توالت‌های هتل‌ها موجود است از منسوجات بدون بافت است. حوله‌های حمام معمولاً در هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، اسپاها، استخرها و اتاق‌های ماساژ از پارچه‌ها و الیاف بدون بافت تولید می‌شوند. همچنین دمپایی‌های یک بار مصرفی که در هتل‌ها وجود دارد نیز از این الیاف تشکیل شده. به‌علاوه به ابزارها و محصولات مختلف مانند کیسه‌ها و فیلترهای جاروبرقی و فیلترهای آب، چای یا قهوه نیز می‌توان اشاره نمود.

کاربردهای اسپان لس در مراکز اسپا یا مراکز ماساژ به متخصصان این امکان را می‌دهد که کار خود را راحت‌تر انجام دهند و از مشکلات غیر‌منتظره لحظه‌آخری جلوگیری کرده و حداکثر راحتی و بهداشت را به مصرف‌کننده ارائه کنند. در این مجموعه‌ها لباس‌های یکبار‌مصرف مانند لباس زیر، شلوار، شلوارک، تاپ یا کلاه که از منسوج نبافته یکبار مصرف ساخته شده‌اند در نتیجه حداکثر بهداشت را تضمین خواهند کرد. این مراکز باید پیش نیازهای لازم را برای جلوگیری از عفونت یا آلودگی میکروبی را داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود که از روکش‌های اسپان برای برانکاردهای مخصوص ماساژ استفاده شود.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها

از الیاف بدون بافت اسپان لس در رستوران‌ها و کلیه مراکز غذایی استفاده زیادی می‌شود. در هر آشپزخانه‌ای که برای خدمت به عموم کار می‌کند، رعایت بهداشت بسیار مهم است. ساخت کلاه و پیش بند به حفظ بهداشت بهتر کمک می‌کند. کلاه‌های یک‌بار مصرف کادر آشپزخانه رستوران‌ها، لباس‌های یک‌بار مصرف آنها، پارچه‌های تنظیف از این الیاف درست شده‌اند. یکی از کاربردهای اسپان لس در خارج از آشپرخانه می‌توان به سفره‌های یک‌بار مصرف، دستمال‌های بهداشتی اشاره نمود. دستمال‌های مرطوب کوچکی که آغشته به مواد ضدعفونی‌کننده هستند نیز، تولید شده از الیاف بی‌بافت هستند. نیازی نیست که به حضور اسپان‌ها در چای کیسه‌ای اشاره کنیم! کیسه‌های پارچه‌ای که رستوران‌ها هنگام ارسال غذای بیرون‌بر استفاده می‌شوند نیز از جنس اسپان است. این کیسه‌ها علاوه‌بر اینکه دوستدار محیط زیست هستند، نوعی تبلیغ  نیز برای رستوران محسوب می‌شوند. زیرا نام برند، لوگو، آدرس و اطلاعات تماس آن بر روی پارچه ذکر شده است.

منسوجات بدون بافت در حمل‌ونقل

از کاربردهای اسپان لس در وسایل حمل‌نقل مسافران، مانند ون، اتوبوس و قطار و هواپیما نیز نمی‌توان غافل شد. برای مثال روکش‌های صندلی‌ها را از همین الیاف درست می‌کنند. در قطار و هواپیما نیز می‌توان به ست‌های یکبار مصرف مخصوص خواب، سرویس بهداشتی و غیره اشاره نمود. البته برای استفاده از آنها باید الزامات ایمنی و ضد حریق را رعایت کرد. پوشش‌های پشت سری که در صندلی‌های خطوط هوایی، قطار، کشتی و اتوبوس وجود دارند علاوه‌بر توجه به نکات بهداشتی و رضایت مسافر، نوعی تبلیغ برای شرکت حمل‌ونقل محسوب می‌‌شوند. زیرا بر روی این روکش‌ها برند شرکت ذکر می‌شود و در حافظه مسافر نقش خواهد بست.

استفاده از روکش‌های محافظ بالش از جنس پلی‌پروپیلن، آسایش را برای را برای مسافران فراهم می‌کند. همچنین بهترین شرایط بهداشتی بالش را تضمین می‌کند و از ورود عرق به داخل آنها جلوگیری می‌شود.

مزایای استفاده از اسپان لس در گردشگری

ارائه محیط ایده‌آل برای مشتریان در صنعت گردشگری بسیار مهم است. یک مشتری راضی مجدد بازخواهد گشت، نظرات خوبی را به صورت آنلاین به جا می‌گذارد، شرکت شما را به دیگران معرفی می‌کند، و حتی ممکن است مایل باشد برای اقامت در مجموعه هزینه بیشتری پرداخت کند و شما را به رقبا ترجیح دهد. اگر به دنبال راه‌هایی برای ارائه خدماتی عالی به مهمانان خود هستید، فقط باید کیفیت ملحفه ها و منسوجات را ارتقا دهید تا اطمینان حاصل کنید که مهمانان شما از خدمات رضایت کامل دارند. همچنین استفاده از این منسوجات از نظر اقتصادی به‌صرفه است و حاشیه سود را بالا خواهد برد. افزایش کاربردهای اسپان لس در این صنعت موجب کمک به حفظ محیط زیست و گردشگری پایدار خواهد شد.

 

برای خرید پارچه اسپان باند به سایت فروشگاهی شهراسپان مراجعه کنید