در این نوشته از شهراسپان قصد داریم به بررسی کاربردها و شرح تفاوت‌های اسپان باند خودرنگ و سفید بپردازیم. بسیاری از شما ممکن است ندانید اسپان‌باند دقیقا چیست و چه کاربردی در زندگی دارد؟ اسپان‌باند خودرنگ چیست و سفید چه؟ و این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ غافل از اینکه در زندگی روزمره خود به خصوص در زمان شیوع کرونا مادام با اسپان‌باند سفید و خودرنگ و رنگی در ارتباط بوده‌اید و به آن نیاز داشته‌اید.

اسپان باند نوعی پارچه خاص، ارزان و پرکاربرد در صنعت، نه فقط پزشکی و درمان بلکه صنعت عمران، کشاورزی، بسته بندی و غیره است که هیچ تار و پودی ندارد و از الیاف و ماده پلیمری پلی پروپیلن تهیه می‌شود. از آن جایی که تهیه این پارچه راحت و کم هزینه است، بازار تولید آن طرفداران بسیاری دارد و انواع اسپان باند رنگی و خودرنگ (رنگ نشده) آن، با ضخامت و گرماژ (وزن) گوناگون در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند.

اسپان باند؛ پارچه‌ای از رگ گردن نزدیکتر!

از ماسک‌های بهداشتی پیشگیری از انتقال ویروس کرونا گرفته تا بسیاری از بسته بندی‌ها، پوشش‌های بیمارستانی، ملحفه‌های یکبار مصرف و... از اسپان باند خودرنگ و سفید تهیه می‌شوند. این بدان معنی است که شما مدام با این پارچه در تماس هستید و به آن نیاز دارید بدون اینکه حتی نام یا ویژگی‌هایش را بدانید! اما به چه دلیل قصد داریم به مرور تفاوت‌ها و کاربردهای پارچه اسپان باند خودرنگ و سفید بپردازیم؟ اصلا دانستن تفاوت این دو نوع پارچه اسپان‌باند چه اهمیتی دارد؟ در حقیقت مهمترین تفاوت اسپان‌باند خودرنگ و سفید در نحوه فرآوری و تهیه پارچه و قیمت نهایی آن است.

چرا که پارچه اسپان باند خودرنگ، مرحله افزودن رنگ را در مراحل تهیه خود ندارد و به رنگ طبیعی تهیه و عرضه می‌گردد. اما پارچه اسپان‌باند سفید رنگ، دارای مرحله‌ای مختص به افزودن رنگ است و علاوه بر تفاوت ظاهری، هزینه بالاتری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع پارچه‌ اسپان‌باند، تفاوت خودرنگ و سفید رنگ آن و کاربردهای این نوع پارچه در صنعت بپردازیم.

اسپان باند چیست و از چه موادی تهیه می‌شود؟

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، اسپان باند نوعی پارچه بدون بافت است. کافیست به ماسک پزشکی و بهداشتی خود، لباس استریل بیمارستانی، جنس بسته بندی خاص برخی مواد که از اسپان‌باند است نگاه کنید، تا متوجه نبود بافت تار و پود در ساختار آن شوید. در حقیقت اسپان‌ باند یک نوع پارچه پلیمری و تهیه شده از الیاف است، که شیوه تهیه آن به طور اساسی با پارچه‌های دیگر فرق می‌کند. ماده اصلی سازنده اسپان‌باند، پلیمر پر مصرف و شگفت انگیز پلی پروپیلن یا Poly Propylene  یا به اختصار PP  است.

 این پلیمر که در دهه ۱۹۵۰ میلادی برای نخستین بار از تشکیل زنجیره‌هایی از مونومرهای پروپیلن و در مقیاس آزمایشگاهی به وجود آمد، از سال ۱۹۵۴ به تولید صنعتی رسید. پس از آن مادام به طرق گوناگون در تهیه انواع مواد به کار رفت، تا اینکه در حدود ۵۰ سال پیش در آمریکا برای تولید اسپان باند مورد استفاده قرار گرفت. البته پارچه‌ اسپان‌باند تولید شده در شرکتی آمریکایی ابتدا در سال ۱۹۴۰ برای ساخت پشم شیشه تولید شد اما جنس آن مثل اسپان‌باند امروزی نبود. در حدود نیم قرن پیش برای نخستین بار اسپان‌‌باند به شکل و ترکیبات امروزی تولید و عرضه گردید.

بیشتر بخوانید: گرماژ اسپان باند چیست؟ + تفاوت های گرماژهای مختلف

مزایای اسپان باند

 از مزایای مهم این پارچه می‌توان به چگالی یا دانسیته کم آن، سبکی و مقاومت بالا در برابر کشش و آسیب‌های محیطی اشاره نمود. از سوی دیگر پلی پروپیلن شفافیت خاصی دارد که در تهیه اسپان‌باند خودرنگ نیز می‌توان آن را مشاهده کرد. اسپان باند تا حدی مفید و کاربردی است که در کمتر از یک قرن اخیر در تمام صنایع مهم نفوذ کرده؛ به طوری که نبود آن غیر ممکن است!

نحوه تولید اسپان باند و تفاوت اسپان باند خودرنگ و سفید در مراحل فرآوری

نحوه تولید پارچه اسپان باند به این صورت است که ابتدا ماده پلیمری پلی پروپیلن وارد دستگاه اکسترودر extruder  شده و ذوب می‌شود. سپس با فشاری که از جانب این دستگاه وارد می‌آید، پلی پروپیلن مذاب از سوزن‌هایی سرنگ مانند بیرون می‌آید. ماده بیرون آمده حالت رشته‌ای دارد و از فیلامنت filament ها تشکیل شده است. فیلامنت‌های تولید شده پس از خنک شدن به صورت آیرودینامیک Aerodynamic روی سیستم نقاله‌ای خط تولید کش داده شده و با کاهش قطر توسط دستگاهی به نام کلندر (که مانند وردنه عمل می‌کند) به ضخامت مورد نظر می‌رسند و لایه‌ای از اسپان باند را به وجود می‌آورند.

اما تفاوت اساسی اسپان باند خودرنگ و سفید، در ترکیبات پلی پروپیلن مورد استفاده در این پارچه است. اگر در حین تولید، موادی حاوی رنگدانه‌های رنگی به پلی پروپیلن بیفزایند، اسپان‌باند رنگی به رنگ‌های متنوع سفید، آبی، سبز و.. تولید شده و اگر رنگدانه‌ای به آن افزوده نشود، اسپان‌باند تولید شده، خودرنگ یا بی‌رنگ است. شایان ذکر است که انواع رنگی اسپان باند به خصوص رنگ‌های سبز و آبی در روپوش‌های بیمارستانی، رنگ‌های تیره طوسی، مشکی و.. در روکش کت و شلوار و مصارف دیگر بیشتر کاربرد دارند.

تفاوت اسپان باند خودرنگ و سفید

در بخش قبل به طور کامل به تفاوت اساسی اسپان باند خودرنگ و سفید پرداختیم و دانستیم که وجه تمایز اصلی میان این دو نوع پارچه، در داشتن و نداشتن رنگ در ترکیبات است. در کنار این تفاوت، باید این مورد را نیز در نظر داشته باشیم که هر چه مواد اولیه به‌کار رفته در تهیه یک محصول بیشتر باشند و اقدامات بیشتری برای فرآوری آن محصول انجام بگیرد، هزینه نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین، جدای از ترکیبات اولیه، تفاوت دیگر اسپان‌باند خودرنگ و سفید رنگ، تفاوت‌ آن‌ها در قیمت است. برای آشنایی با روش قیمت گذاری این مصحولات مقاله نحوه محاسبه ی قیمت اسپان باند را مطالعه فرمایید.

اسپان باند های خودرنگ و سفید در شهراسپان

در این نوشته از وب سایت شهراسپان به طور جامع و کاربردی به بررسی تفاوت‌های اسپان باند خودرنگ و سفید پرداختیم. با مراجعه به صفحه اصلی سایت مجموعه می‌توانید از محصولات اسپان باند دیدن نموده و در تنوع بی نظیر محصولات با ضخامت، گرماژ، وزن مختلف و البته رنگ‌های ثابت و ماندگار متنوع، مناسبترین محصول را خریداری نمایید. تمامی محصولات در شهراسپان با قیمتی مناسب و به صرفه عرضه می‌گردند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.